باشگاه خبری ایران دریلینگ : تعمیرات دکل‌ حفاری سینا 1 به دستان ایرانی و میلیونها دلار صرفه‌جویی ارزی (سرخط اخبار)
ایران دریلینگ: شرکت اندیشه و عمران محیط در سال 1393 به عنوان اولین شرکت در حوزه ی تعمیرات اساسی دکل‌های حفاری دریایی در ایران اقدام به تعمیرات اساسی دکل حفاری دریایی سینا 1 نموده است. حضور موفق شرکت در این عرصه با پشتوانه ی علمی، تجربی، فنی و تخصصی گروه ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه امام حسین(ع) و سایر شرکت های توانمند داخلی و خارجی در این حوزه صورت گرفته است.

پروژه تعمیرات اساسی دکل حفاری دریایی سینا 1

دکل حفاری دریایی (Jack Up Rig) گونه‌ای از سکوهای حفاری قابل حمل به وسیله یدک‌کش جهت حفاری چاه‌های نفت و گاز در مناطق کم عمق دریاها (مانند خلیج فارس) است. این نوع دکل شامل یک مخزن بزرگ شناور و تعدادی پایه مجهز به جک های غول پیکر می باشد. این نوع دکل دارای سه و یا چهار پایه هست که در موقع استقرار به عمق آب رفته و پس از قرار گرفتن بر کف دریا، بدنه دکل را بالاتر از سطح دریا جهت انجام حفاری نگه می¬دارد. در حال حاضر حدود 150 دکل حفاری دریایی در منطقه خلیج فارس وجود دارد که تقریباً 18 دکل متعلق به شرکت‌های ایرانی می باشد. بنا به غلظت نمک و املاح زیاد دریا و فعالیت سنگین در زمان بهره‌برداری، این دکل‌ها هر پنج سال یک‌بار به تعمیرات اساسی نیاز دارند که تاکنون این فعالیت در خارج از کشور انجام می شده که علاوه بر تحمیل هزینه¬‌های هنگفت، وابستگی کشور را به دنبال داشته است. قیمت هر دکل حدود دویست میلیون دلار است و در هر تعمیر اساسی ده الی بیست درصد این مبلغ هزینه می‌گردد. با توجه به تعداد زیاد این دکل‌ها در کشور تلاش در جهت بومی شدن این تعمیرات می‌تواند سالانه میلیون ها دلار صرفه‌جویی ارزی بوجود آورد که تعمیرات اساسی دکل حفاری دریایی سینا1 نمونه ی بارز آن است که توسط این شرکت در تاریخ 94/10/05 با موفقیت به پایان رسید و مورد تقدیر کارفرمای محترم قرار گرفت.

فعالیت های انجام شده در پروژه تعمیرات اساسی دکل حفاری دریایی سینا 1
  • ضخامت‌ سنجی (Thickness Measurement)
  • تعمیر جرثقیل‌ های اصلی و دروازه ای (Main Cranes & Gateway)
  • تعمیر دیزل ژنراتورها (Diesel Generator)
  • بازبینی و تعمیر سیستم پایپینگ (Piping)
  • طراحی، ساخت و نصب تابلو برق اضطراری و خازنی (Electrical panel)

قسمتی از دستاوردهای حاصل از انجام این پروژه ملی به شرح ذیل می باشد:
  • شکست تابو الزام خروج دکل‌های دریایی از کشور جهت تعمیرات اساسی؛
  • بومی‌سازی فرآیند تعمیرات اساسی دکل‌های حفاری دریایی؛
  • ایجاد بستری مناسب جهت پیشرفت متخصصین و پیمانکاران ایرانی؛
  • ارتقای سطح فنی و کیفیت خدمات شیپ یاردهای ایرانی؛
  • بومی‌سازی صدور گواهینامه خدمات دریایی (کلاس) دکل‌های حفاری دریایی؛
  • صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها به کمتر از یک دوم هزینه در خارج از کشور؛
  • جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌های ملی از کشور؛
  • شناسایی و رتبه‌بندی پیمانکاران دست دوم؛
  • رسوب دانش پروژه در پایان‌نامه‌های دانشگاهی در مقاطع تحصیلات تکمیلی؛
  • ثبت دانش، تجربیات و مستندات پروژه؛
  • تهیه و تدوین ده¬ها جلد کتاب تعمیراتی در حوزه‌های مختلف.
  • توانمندی¬های راهبردی شرکت در این حوزه:
  • انجام کلیه پروژه‌های پیمانکاری به صورت EPC؛
  • انجام پروژه‌ها به صورت مدیریت پیمان (MC)؛
  • تعمیرات اساسی انواع دکل‌های حفاری خشکی و دریایی و شناورها؛
  • طرح‌ریزی و تهیه برنامه‌های زمانی و هزینه‌ای تعمیرات؛
  • شناسایی و رتبه‌بندی پیمانکاران با استفاده از تکنیک AHP و نرم¬افزار Expert Choice؛
  • ایجاد کنسرسیوم با مشارکت سایر شرکت‌های فعال در حوزه نفت و انرژی؛
  • بازرسی، نگهداری و تعمیرات تأسیسات فراساحل و اخذ کلاس دریایی؛
  • پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی تأسیسات فراساحل؛
  • مطالعات و امکان‌سنجی فنی و اقتصادی.


  کد خبر : 982
 
یکشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۶:۱۱:۰۶