ایران دریلینگ: تعمیرات اساسی و نوسازی دستگاه حفاری دریایی مورب با تلاش متخصصان داخلی در یارد بازسازی شرکت ملی حفاری ایران در اهواز انجام شد. به گزارش ایران دریلینگ و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران مدیر بازسازی و نوسازی دستگاههای حفاری این شرکت با اشاره به برنامهریزی بازسازی کامل این دکل دریایی، گفت: تعمیرات اساسی این دستگاه برای دومین بار توسط متخصصان شرکت با همکاری صنعتگران داخلی در استان خوزستان انجام شد. مهندس بیژن سیستانی توضیح داد: دستگاه حفاری مورب یکی از دکلهای حفاری دریایی ملکی شرکت میباشد که از سال ٧٦ در حفاری چاههای نفت و گاز در آبهای خلیج فارس بکارگیری شده است. وی افزود: شرایط آب و هوایی، رطوبت بالا، شوری آب و کارکرد عملیاتی مستمر موجب استهلاک قطعات و تجهیزات این دکل شده بود و بر این اساس با تهیه شرح کار و نقشههای اجرایی، اورهال آن در دستور کار قرار گرفت.
سیستانی به انتقال این دستگاه به انضمام تجهیزات و اردوگاه مربوط به آن از موقعیت سکوی نفتی ابوذر در خلیج فارس به بندر خرمشهر و از آنجا به اهواز، اظهار کرد: در این دوره تعمیرات تمامی قسمتهای سازه، مخازن و سامانه سیال و اردوگاه بازسازی و نوسازی شد. مدیر بازسازی و نوسازی دستگاههای حفاری شرکت ملی حفاری ایران گفت: بازسازی سامانههای هیدرولیکی، مکانیکی و برقی از دیگر مواردی بود که با موفقیت صورت گرفت. وی افزود: هم اکنون انتقال این دستگاه به بندر خرمشهر و حمل آن بوسیله شناور به موقعیت عملیاتی در حال انجام است و با توجه به حجم تجهیزات، انتقال دکل طی چند مرحله انجام خواهد شد. گفته میشود: دکل حفاری دریایی مورب یا زاویهدار از تکنیکهای سازههای حفاری است که میتواند با گذر از طبقات مختلف زمین در زیر بستر دریا به آسانی از زاویههای گوناگون به لایههای نفتی و گازی دست یابد. توان سازهای این دکل 370 هزار پوند است و برای استفاده روی سکوهای دریایی طراحی و توانایی حفاری در زاویههای ٣٠ تا ٩٠ درجه تا عمق ١٠ هزار فوت را دارا میباشد. دستگاه حفاری دریایی مورب تاکنون حفر و تکمیل ٥٥ حلقه چاه در میادین نفت و گاز کشورمان در آبهای خلیج فارس را در کارنامه خود دارد.
سیستانی به انتقال این دستگاه به انضمام تجهیزات و اردوگاه مربوط به آن از موقعیت سکوی نفتی ابوذر در خلیج فارس به بندر خرمشهر و از آنجا به اهواز، اظهار کرد: در این دوره تعمیرات تمامی قسمتهای سازه، مخازن و سامانه سیال و اردوگاه بازسازی و نوسازی شد. مدیر بازسازی و نوسازی دستگاههای حفاری شرکت ملی حفاری ایران گفت: بازسازی سامانههای هیدرولیکی، مکانیکی و برقی از دیگر مواردی بود که با موفقیت صورت گرفت. وی افزود: هم اکنون انتقال این دستگاه به بندر خرمشهر و حمل آن بوسیله شناور به موقعیت عملیاتی در حال انجام است و با توجه به حجم تجهیزات، انتقال دکل طی چند مرحله انجام خواهد شد. گفته میشود: دکل حفاری دریایی مورب یا زاویهدار از تکنیکهای سازههای حفاری است که میتواند با گذر از طبقات مختلف زمین در زیر بستر دریا به آسانی از زاویههای گوناگون به لایههای نفتی و گازی دست یابد. توان سازهای این دکل 370 هزار پوند است و برای استفاده روی سکوهای دریایی طراحی و توانایی حفاری در زاویههای ٣٠ تا ٩٠ درجه تا عمق ١٠ هزار فوت را دارا میباشد. دستگاه حفاری دریایی مورب تاکنون حفر و تکمیل ٥٥ حلقه چاه در میادین نفت و گاز کشورمان در آبهای خلیج فارس را در کارنامه خود دارد.
کد خبر : 945