ایران دریلینگ: یک فعال در فناوری کشور، معتقد است شرکتهای دانشبنیان برای این که پایههای قویتری داشته باشند نیاز به حمایت دولت دارند. اما دولت هم باید در هر مرحله روند رشد شرکت را بررسی کند و در صورت عدم موفقیت این حمایت را پایان دهد. به گزارش ایران دریلینگ و به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، عبدالله محمدی، مدیرعامل شرکت "برچسب گستر" و فعال عرصه فناوری، با بیان اینکه شرکتهای دانشبنیان میتوانند نقش خوبی را در بازار سرمایه ایفا کنند، ابراز کرد: آنها در این راه نیازمند حمایت دولت و شرکتهای خصوصی هستند. اما در ابتدا باید بررسی شود این شرکت فعالیت سودمندی را دنبال میکند یا خیر. محمدی، حمایت دولت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکتهای دانشبنیان را بسیار تاثیرگذار در رشد و موفقیت آنها دانست و افزود: با این حال، باید این حمایت حساب شده و با تحقیق قبلی صورت بگیرد.
برخی شرکتها تنها به کار مونتاژ مشغول هستند. یا اجناسی را از کشورهای دیگر وارد می کنند. باید به این نکات توجه کرد که شرکتی محصول وارداتی را با زدن برچسب نام خود وارد بازار نکند. بهتر است دقت کنیم که تمامی شرکتها محصولات نوآورانه خود را به بازار عرضه کنند. وی همچنین توضیح داد: مسئولان این حوزه ابتدا باید مدنظر قرار دهند که این شرکت در حوزه خود کارآمد هست یا خیر. سپس حمایت مقطعی از آن را پیش بگیرند و اگر شواهد نشان از موفقیت داشت، حمایت را ادامه دهند. این بررسیها برای موفقیت و عدمموفقیت شرکت باید در پروسههای زمانی کوتاه مدت تکرار شود. مدیرعامل شرکت "برچسب گستر"، درباره نحوه حمایت سرمایهگذاران غیر دولتی از شرکتهای خصوصی علمی گفت: سرمایهگذاران غیر دولتی بیشتر دنبال سود هستند.
به این معنا که اگر قدمی برای شرکتهای علمی خصوصی برمیدارند، در ابتدا میزان دریافت سود را جویا میشوند. این در حالی است که کار علمی مانند کاشت نهال است و نمیتوان به زودی منتظر سود دهی آن شد. این کار نیازمند صبر است. همین مسئله موجب میشود سرمایهگذاران ریسک نکنند و ترجیح دهند سرمایه خود را در حوزههای زود بازده سرمایهگذاری کنند. از نظر این فعال فناوری، تنها سرمایهگذاران غیر دولتی متعهد به کشور میتوانند در زمینه شرکتهای خصوصی علمی سرمایهگذاری کنند و این بار سنگین را به سر منزل مقصود برسانند. محمدی با اعتقاد به این مسئله که دانشجویان فارغ التحصیل امروزی از دانشگاهها علم کاربردی را نیاموختهاند، بیان کرد: بهتر این است که دانشجویان رشتههای مختلف را به صورت تیم دستهبندی کنند و دانشجویان به صورت تیمی به فعالیت پرداخته و نوآوریهای کاربردی را ابداع کنند.
وی به بررسی روشهای فرهنگسازی برای رسیدن به علم کاربردی در سالهای گذشته پرداخت و گفت: سالها پیش در مدارس "طرح کاد" اجرا میشد. طی این طرح یک روز در هفته دانشآموزان به کارخانهها و مراکز تولید میرفتند و همکاری و فعالیت میکردند. به دنبال اجرای این طرح دانشآموزان با کار به صورت عملی آشنا شده و زیر و بم رشته مورد نظر را فرا میگرفتند. مدیرعامل شرکت برچسب گستر، به بیگانگی فارغ التحصیلان ما با صنعت اشاره و تصریح کرد: در چین محصولات بسیاری با استفاده از همین نیروی کار مدارس تولید میشود. این امر هم موجب آموزش بهتر و هم افزایش سرعت چرخه تولید میشود. این فعال عرصه فناوری بیان کرد: شرکتهای علمی و دانشبنیان هم علاوه بر افراد محقق و نوآور نیاز به افراد فارغ التحصیل از رشتههای مختلف مانند روابطعمومی، حسابدار، مدیریت بازرگانی و حتی قطعهساز دارند که موجب تسریع در روند تولید این شرکتها شود.
برخی شرکتها تنها به کار مونتاژ مشغول هستند. یا اجناسی را از کشورهای دیگر وارد می کنند. باید به این نکات توجه کرد که شرکتی محصول وارداتی را با زدن برچسب نام خود وارد بازار نکند. بهتر است دقت کنیم که تمامی شرکتها محصولات نوآورانه خود را به بازار عرضه کنند. وی همچنین توضیح داد: مسئولان این حوزه ابتدا باید مدنظر قرار دهند که این شرکت در حوزه خود کارآمد هست یا خیر. سپس حمایت مقطعی از آن را پیش بگیرند و اگر شواهد نشان از موفقیت داشت، حمایت را ادامه دهند. این بررسیها برای موفقیت و عدمموفقیت شرکت باید در پروسههای زمانی کوتاه مدت تکرار شود. مدیرعامل شرکت "برچسب گستر"، درباره نحوه حمایت سرمایهگذاران غیر دولتی از شرکتهای خصوصی علمی گفت: سرمایهگذاران غیر دولتی بیشتر دنبال سود هستند.
به این معنا که اگر قدمی برای شرکتهای علمی خصوصی برمیدارند، در ابتدا میزان دریافت سود را جویا میشوند. این در حالی است که کار علمی مانند کاشت نهال است و نمیتوان به زودی منتظر سود دهی آن شد. این کار نیازمند صبر است. همین مسئله موجب میشود سرمایهگذاران ریسک نکنند و ترجیح دهند سرمایه خود را در حوزههای زود بازده سرمایهگذاری کنند. از نظر این فعال فناوری، تنها سرمایهگذاران غیر دولتی متعهد به کشور میتوانند در زمینه شرکتهای خصوصی علمی سرمایهگذاری کنند و این بار سنگین را به سر منزل مقصود برسانند. محمدی با اعتقاد به این مسئله که دانشجویان فارغ التحصیل امروزی از دانشگاهها علم کاربردی را نیاموختهاند، بیان کرد: بهتر این است که دانشجویان رشتههای مختلف را به صورت تیم دستهبندی کنند و دانشجویان به صورت تیمی به فعالیت پرداخته و نوآوریهای کاربردی را ابداع کنند.
وی به بررسی روشهای فرهنگسازی برای رسیدن به علم کاربردی در سالهای گذشته پرداخت و گفت: سالها پیش در مدارس "طرح کاد" اجرا میشد. طی این طرح یک روز در هفته دانشآموزان به کارخانهها و مراکز تولید میرفتند و همکاری و فعالیت میکردند. به دنبال اجرای این طرح دانشآموزان با کار به صورت عملی آشنا شده و زیر و بم رشته مورد نظر را فرا میگرفتند. مدیرعامل شرکت برچسب گستر، به بیگانگی فارغ التحصیلان ما با صنعت اشاره و تصریح کرد: در چین محصولات بسیاری با استفاده از همین نیروی کار مدارس تولید میشود. این امر هم موجب آموزش بهتر و هم افزایش سرعت چرخه تولید میشود. این فعال عرصه فناوری بیان کرد: شرکتهای علمی و دانشبنیان هم علاوه بر افراد محقق و نوآور نیاز به افراد فارغ التحصیل از رشتههای مختلف مانند روابطعمومی، حسابدار، مدیریت بازرگانی و حتی قطعهساز دارند که موجب تسریع در روند تولید این شرکتها شود.
کد خبر : 382