ایران دریلینگ: خلیجفارس همواره بهعنوان یک منبع بزرگ انرژی درجهان موردتوجه بوده است. طبق آخرین برآوردهای انجامشده، خلیجفارس حدود یکسوم نفت جهان را درخود جای داده است. به گزارش ایران دریلینگ و به نقلاز شرکت ملینفت ایران، بههمین دلیل این منطقه را «مخزن نفت جهان» نام نهادهاند. آبهای خلیجفارس کمعمق است. این عمق دردهانه آن 70 تا 90 متراست. اینامر سادگی امکان حفاری و استخراج منابع آن را درمقایسه با آبهای عمیق فراهم میسازد. عوامل فوق درکنار رقابت شدیدکشورهای حاشیه خلیجفارس برای برداشت بیشتر ازمخازن مشترک نفتوگاز منطقه، بازارحفاری بهویژه بازاردستگاههای حفاری نوع جکآپ را درمنطقه رونق بخشیده است. جکآپها مناسبترین دستگاههای حفاری درآبهای کمعمق هستند.
بیشترین تقاضا برای جکآپها مربوطبه منطقه خاورمیانه و خلیجفارس است، درحالی که براساس آخرین آمار تنها درصد ناچیزی ازجکآپهای دنیا درمالکیت کشورهای خاورمیانه است و اغلب آنها دراختیار آمریکا و کشورهای اروپایی قراردارد. از زمانیکه نخستین دستگاه حفاری جکآپ درسال 1954 ساخته شد، این نوع ازدستگاههای حفاری به رایجترین نوع دستگاه حفاری متحرک برای اهداف اکتشافی و توسعهای تبدیل شدهاند. درواقع، صدها جکآپ در سراسرجهان جانمایی شدهاند و عملیات حفاری و تعمیرچاهها را درشرایط زیستمحیطی مختلف انجام میدهند.
ضرورت تامین دکل حفاری درصنعت نفت ایران
اهمیت حفاری درصنعت نفتوگاز یک اهمیت راهبردی است، چنانچه هرکشور دربخش بالادست صنعت نفت خود (اکتشاف، استخراج، تولیدوبهرهبرداری ازمنابع هیدروکربوری) توان کافیرا نداشته باشد بعداز مدتی نقاط استراتژیک صنعت را ازدست خواهدداد. درایران مسئله حفاری همواره بهعنوان یکی ازچالشهای اصلی دراین صنعت مطرح بوده است.
ضرورت افزایش شماردکلهای حفاری و ارایه خدمات فنی به چاهها
باتوجه به هدفگذاری صنعت نفت برای افزایش تولیدنفت، ضروری است متناسب با این برنامه شماردکلهای حفاری و خدمات فنی چاهها افزایش یابد. رفع مشکلات تدارکاتی واحدهای عملیاتی نفت درزمینههای تعمیرونگهداری چاها و تاسیسات مرتبط و رفع مشکلات تدارکاتی واحدهای عملیاتی نفت باهدف توسعه و راهاندازی طرحهای با اولویت ازبرنامههای وزارت نفت است و لازمه آن افزایش دکلهای حفاری است.
فعالیت بیشاز 130 دستگاه دکل حفاری درصنعت نفت
ناوگان حفاری صنعت نفت هماکنون بهحدود 130 دستگاه دکل خشکیودریایی مجهز است. همزمان با بالارفتن عمرچاهها، هزینه حفاری نیز افزایش خواهدیافت و درآینده بهخدمات این بخش برای حفرچاههای جدید بیشتر نیازداریم، ضمن آنکه بهکارگیری تجهیزات مدرنتر درزمینه حفاری، راندمان تولید را افزایش خواهد داد. موضوع دکلهای حفاری بهدلیل اینکه باتوسعه میادین نفتوگاز و درنهایت باتوسعه ملیایران گرهخورده است بسیارمهم و حیاتی و دراین مسئله بیشاز هرچیز منافع ملی درمیدانهای مشترک مطرح است. عملیات حفاری دربخش دریایی بهتجهیزاتوفناوری گرانتری نیازدارد و دراین زمینه صنعت نفت موفق شده اقدامهای موثری انجام دهد. تا چندسال گذشته دربخش دکلهای خشکی شرکت ملیحفاری ایران نیازهای صنعت نفت راتامین کرده است ولی هماکنون فضای مناسبی برای حضوربخشخصوصی درزمینه توسعه و ساخت دکلهای حفاری ایجادشده است.
با ورود شرکتهای خصوصی برای ساخت دکلهای حفاری، فضای رقابتی بیشتری بین بخشهای مختلف ایجاد و نیازهای صنعت نفت برطرف میشود. باتوجه به هزینههای هنگفت اجاره دکلهای حفاری، اصلاح راندمان حفاری درکشور افزون برصرفهجویی، سودآوری کلانی را بههمراه خواهد داشت. درصورتی که بهرهبرداری یک چاه را یکماه زودترانجام دهیم، علاوهبر افزایش راندمان چاه و کاهش زمان، هزینه بهرهبرداری نیزکاهش خواهد یافت. موارد یادشده ضرورت ارتقای ناوگان دکلهای حفاری دریایی (جکآپ) را برای کشور ایجاب می کند و بههمین دلیل دردستور کار وزارت نفت و شرکتهای تابع آن قراردارد.
عواملی چون ایجاد ظرفیت درحوزههای اکتشافی، برآوردومطالعات مخزنی برای توسعه میادین، حفظ، نگهداشت و افزایش توانتولید و درنهایت دستیابی بهظرفیتهای تولیدصیانتی مجموعه راهبردهای استراتژیک صنعت نفت درسراسر جهان بهشمار میآیند که همگی بهنوعی درمسیر تحقق خودمبتنی برتوان صنعت حفاری هستند. اگر حفاری مناسب دریک مخزن صورت گیرد، ضریب برداشت آن افزایش پیدامیکند. این موضوع نقش کلیدی حفاری درتولید صیانتی ازمخازن نفتوگاز کشور رانشان میدهد و بههمین دلیل افزایش توان صنعت حفاری برای پاسخگویی به ضرورتها و توسعه صنعت نفتوگاز یک تدبیرعالمانه است که باحمایت ازبخشخصوصی و فراهمسازی بسترمناسب میتوان روند آنرا شتاب بخشید. بنابراین حمایت ازبخشخصوصی بهمنظور تامینوساخت دکل چه ازسوی صنعت نفت و یاتوسط دولت یک ضرورت انکارناپذیر است.
بیشترین تقاضا برای جکآپها مربوطبه منطقه خاورمیانه و خلیجفارس است، درحالی که براساس آخرین آمار تنها درصد ناچیزی ازجکآپهای دنیا درمالکیت کشورهای خاورمیانه است و اغلب آنها دراختیار آمریکا و کشورهای اروپایی قراردارد. از زمانیکه نخستین دستگاه حفاری جکآپ درسال 1954 ساخته شد، این نوع ازدستگاههای حفاری به رایجترین نوع دستگاه حفاری متحرک برای اهداف اکتشافی و توسعهای تبدیل شدهاند. درواقع، صدها جکآپ در سراسرجهان جانمایی شدهاند و عملیات حفاری و تعمیرچاهها را درشرایط زیستمحیطی مختلف انجام میدهند.
ضرورت تامین دکل حفاری درصنعت نفت ایران
اهمیت حفاری درصنعت نفتوگاز یک اهمیت راهبردی است، چنانچه هرکشور دربخش بالادست صنعت نفت خود (اکتشاف، استخراج، تولیدوبهرهبرداری ازمنابع هیدروکربوری) توان کافیرا نداشته باشد بعداز مدتی نقاط استراتژیک صنعت را ازدست خواهدداد. درایران مسئله حفاری همواره بهعنوان یکی ازچالشهای اصلی دراین صنعت مطرح بوده است.
ضرورت افزایش شماردکلهای حفاری و ارایه خدمات فنی به چاهها
باتوجه به هدفگذاری صنعت نفت برای افزایش تولیدنفت، ضروری است متناسب با این برنامه شماردکلهای حفاری و خدمات فنی چاهها افزایش یابد. رفع مشکلات تدارکاتی واحدهای عملیاتی نفت درزمینههای تعمیرونگهداری چاها و تاسیسات مرتبط و رفع مشکلات تدارکاتی واحدهای عملیاتی نفت باهدف توسعه و راهاندازی طرحهای با اولویت ازبرنامههای وزارت نفت است و لازمه آن افزایش دکلهای حفاری است.
فعالیت بیشاز 130 دستگاه دکل حفاری درصنعت نفت
ناوگان حفاری صنعت نفت هماکنون بهحدود 130 دستگاه دکل خشکیودریایی مجهز است. همزمان با بالارفتن عمرچاهها، هزینه حفاری نیز افزایش خواهدیافت و درآینده بهخدمات این بخش برای حفرچاههای جدید بیشتر نیازداریم، ضمن آنکه بهکارگیری تجهیزات مدرنتر درزمینه حفاری، راندمان تولید را افزایش خواهد داد. موضوع دکلهای حفاری بهدلیل اینکه باتوسعه میادین نفتوگاز و درنهایت باتوسعه ملیایران گرهخورده است بسیارمهم و حیاتی و دراین مسئله بیشاز هرچیز منافع ملی درمیدانهای مشترک مطرح است. عملیات حفاری دربخش دریایی بهتجهیزاتوفناوری گرانتری نیازدارد و دراین زمینه صنعت نفت موفق شده اقدامهای موثری انجام دهد. تا چندسال گذشته دربخش دکلهای خشکی شرکت ملیحفاری ایران نیازهای صنعت نفت راتامین کرده است ولی هماکنون فضای مناسبی برای حضوربخشخصوصی درزمینه توسعه و ساخت دکلهای حفاری ایجادشده است.
با ورود شرکتهای خصوصی برای ساخت دکلهای حفاری، فضای رقابتی بیشتری بین بخشهای مختلف ایجاد و نیازهای صنعت نفت برطرف میشود. باتوجه به هزینههای هنگفت اجاره دکلهای حفاری، اصلاح راندمان حفاری درکشور افزون برصرفهجویی، سودآوری کلانی را بههمراه خواهد داشت. درصورتی که بهرهبرداری یک چاه را یکماه زودترانجام دهیم، علاوهبر افزایش راندمان چاه و کاهش زمان، هزینه بهرهبرداری نیزکاهش خواهد یافت. موارد یادشده ضرورت ارتقای ناوگان دکلهای حفاری دریایی (جکآپ) را برای کشور ایجاب می کند و بههمین دلیل دردستور کار وزارت نفت و شرکتهای تابع آن قراردارد.
عواملی چون ایجاد ظرفیت درحوزههای اکتشافی، برآوردومطالعات مخزنی برای توسعه میادین، حفظ، نگهداشت و افزایش توانتولید و درنهایت دستیابی بهظرفیتهای تولیدصیانتی مجموعه راهبردهای استراتژیک صنعت نفت درسراسر جهان بهشمار میآیند که همگی بهنوعی درمسیر تحقق خودمبتنی برتوان صنعت حفاری هستند. اگر حفاری مناسب دریک مخزن صورت گیرد، ضریب برداشت آن افزایش پیدامیکند. این موضوع نقش کلیدی حفاری درتولید صیانتی ازمخازن نفتوگاز کشور رانشان میدهد و بههمین دلیل افزایش توان صنعت حفاری برای پاسخگویی به ضرورتها و توسعه صنعت نفتوگاز یک تدبیرعالمانه است که باحمایت ازبخشخصوصی و فراهمسازی بسترمناسب میتوان روند آنرا شتاب بخشید. بنابراین حمایت ازبخشخصوصی بهمنظور تامینوساخت دکل چه ازسوی صنعت نفت و یاتوسط دولت یک ضرورت انکارناپذیر است.
کد خبر : 370