ایران دریلینگ: گزارش KPMG درباره بازار خدمات حفاری، اینگونه به توصیف بازار خاورمیانه میپردازد:
- تولیدکنندگان GCC و عراق، بازار کلیدی بزرگترین شرکتهای ارائهدهنده خدمات حفاری جهان هستند؛ به ویژه باتوجه به اینکه شرکتهای ملی نفت طی دو تا سه دهه گذشته، روزبهروز بیشتر به خدماتدهندگان حفاری وابسته شدهاند.
- سهم شرکتهای تازهوارد از چین، کره و کانادا درحال افزایش است و آنها درحال تصاحب بخشی از بازار شرکتهای بینالمللی هستند.
- شرکتهای محلی و خصوصی خدمات حفاری در منطقه شدیداً در حال رشد هستند. برخلاف گذشته که شرکتهای یادشده صرفاً نماینده شرکتهای خارجی تحت برچسب «ساخت داخل» بودند، اکنون شرکتهای جدیدی در عمان، کویت و عربستان سعودی به نقشآفرینی فعال میپردازند.
- ولید الحشاش، در این باره میگوید که این شرکتها با خدماتدهندگان خارجی JV تشکیل میدهند: «در منطقه خلیج فارس مورد احترام قرار میگیرید، چراکه محلی هستید و در هزینه مشارکت میکنید، روش کار را یاد میگیرید و مثل دیگران به دنبال مناقصه میدوید. مثل نماینده یک شرکت، یا یک پیغامرسان نمینشینید.»
- با تصمیم عربستان برای افزایش سهم خدمات داخلی طبق برنامه IKTVA، این روند بهبود یافته است. برنامه یادشده درصدد افزایش سهم ساخت داخل محصولات مرتبط با حوزه انرژی به 70 درصد تا 21 درصد و افزایش صادرات آنها به 30 درصد است.
- در ایران، رونق شرکتهای خدماتدهنده حفاری از اواسط دهه اول 2000 شروع شد؛ یعنی زمانی که شرکتهای بینالمللی ارائههنده خدمات حفاری از ایران خارج شدند.
-
براساس تخمین کارشناسان، اغلب این شرکتها در حوزه مواد شیمیایی، مهندسی و ساخت فعال هستند. چهار تا پنج شرکت نفتی کوچک و 30-20 شرکت متخصص در ارائه خدمات بالادستی در زمینه حفاری، نمودارگیری، کابلرانی و سیمانکاری فعالیت دارند. باوجود این، به شرکتهای بزرگ ارائهدهنده خدمات حفاری نیاز است. برای مثال سرویس سیمانکاری به دلیل محدودیت واردات مواد شیمیایی که صرفاً توسط برخی شرکتهای بزرگ تولید میشود، محدودیتهایی دارد. استاندارد ایمنی پایین است و بسیاری از تجهیزات طی زمان دچار مشکل شدهاند. وقتی تحریمها پایان یابند، شرکتهای خارجی برمیگردند؛ ولی بازار انحصاری نخواهد بود.
کد خبر : 1724