ایران دریلینگ: دو شرکت بزرگ صنعت حفاری شامل Weatherford، فعال در حوزه خدمات حفاری و تکمیل؛ و Nabors، متمرکز در حوزه دکل، تفاهمنامهای غیرالزامآور را برای ایجاد یک اتحاد با هدف ارائه راهحلهای پیشرفته حفاری در بازار خشکی آمریکا امضاء کردند. براساس این تفاهمنامه، تجربه Weatherford در حوزههای Well Construction، Managed Pressure Drilling، حفاری جهتدار و نیز سختافزار، نیروی انسانی و نرمافزار حفاری در کنار ناوگان شرکت Nabors متشکل از دستگاههای حفاری پیشرفته، سیستمهای MWD، نرمافزارهای performance حفاری و تجهیزات اتوماتیک دکل به کار گرفته خواهد شد.
انتظار میرود این اتحاد به افزایش شتاب تجاریسازی پوتفولیوی راهحلها و ابزارهای فناوری حفاری بیانجامد و برای اوپراتورهای آمریکایی افزایش کارایی را به همراه آورد. اما خدماتدهندگان حفاری ایران چه درسی از این موضوع میتوانند بگیرند؟ اهمیت پوشش زنجیره ارزش. این کار در حوزه خدمات حفاری میتواند با روش ادغام و تملک (M&A) صورت گیرد. اما اتحاد استراتژیک میتواند روشی جایگزین باشد تا شرکتها زنجیره ارزش را کاملتر در دست بگیرند و خدمتی جدید (از طریق کاهش هزینه یا تمایز به عنوان دو استراتژی عمومی پورتر) ارائه کنند؛ بدون آنکه به سراغ ادغام و تملک بروند. به نظر میرسد بلوغ شرکتهای ایرانی در زمینه حکمرانی، مالی و استراتژی هنوز به آن حد نرسیده است که بتوان از حرکت به سمت ادغام و تملک گفت؛ اگرچه ضرورت آن احساس میشود.
کد خبر : 1722