باشگاه خبری ایران دریلینگ : ایران به جمع سازندگان دکل‌های دریایی پیوست (سرخط اخبار)
ایران دریلینگ: مدیرعامل شرکت تسدید با اشاره به امضای قرارداد ساخت پنج دستگاه دکل حفاری دریایی با مشارکت روس‌ها، اظهارکرد: با امضای این قرارداد‌ها طلسم ساخت دکل دریایی در ایران شکسته شد. به گزارش ایران دریلینگ و به  نقل از شانا، احسان ا... موسوی، عصر شنبه، ٦ شهریورماه در حاشیه امضای قرارداد ساخت پنج دستگاه دکل حفاری دریایی با شرکت روسی کراسنای باریکادی، با اشاره به مذاکرات متعدد با شرکت‌های داخلی برای ساخت دکل حفاری دریایی، اظهار کرد: پیش از این قرارداد ساخت پنج دستگاه دکل حفاری دریایی میان تسدید و  شرکت نفت و گاز رضوی امضا شده بود که به دلیل تامین نشدن منابع مالی از سوی این شرکت، قرارداد اجرا نشد.

وی افزود: به این ترتیب با تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت، حمایت شورای عالی صنایع دریایی و پشتیبانی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، به صورت مستقیم با شرکت‌های سازنده دکل حفاری وارد مذاکره شدیم که قرارداد امضا شده حاصل این مذاکرات است. موسوی، با اشاره به امضای قرارداد ساخت پنج دستگاه دکل حفاری دریایی با شرکت کراسنای باریکادی افزود: با امضای این قرارداد برای نخستین بار ساخت دکل دریایی ایران به همراه انتقال فناوری امکان‌پذیر شده و طلسم ساخت دکل دریایی در ایران شکسته می‌شود.

مدیرعامل گروه صنعتی تسدید با اشاره به توانمندی شرکت‌های ایرانی در بخش فراساحل، گفت: زمانی که اجرای پروژه‌ها در میدان گازی پارس جنوبی آغاز شده بود کمتر کسی گمان می‌کرد که روزی شرکت‌های ایرانی قادر به لوله گذاری دریایی و ساخت سکو‌های دریایی باشند اما امروز شاهدیم که شرکت‌های ایرانی در این زمینه صاحب دانش و تجربه شده اند. موسوی با اشاره به امضای این قرارداد، ادامه داد: براساس برنامه ریزی انجام شده ساخت هر یک از دکل‌ها ٢ سال زمان می‌برد که در ساخت نخستین دکل ٥٨ درصد سهم ایرانی در نظر گرفته شده است و به مرور در دکل‌های بعدی سهم ایرانی در ساخت دکل‌ها افزایش می‌یابد.

تعهد روس‌ها به فاینانس ساخت ٥ دکل حفاری هستند
مدیرعامل تسدید درباره تامین مالی ساخت این دکل‌ها نیز اظهار کرد: ارزش ساخت این پنج دستگاه دکل حفاری دریایی یک میلیارد دلار بوده که شرکت روسی متعهد به فاینانس آن شده است. موسوی ادامه داد: در واقع می‌توان گفت که تامین مالی ٨٥ درصد مبلغ این قرارداد با شرکت کراسنای باریکادی بوده و بازگشت سرمایه نیز از محل اجاره دکل‌ها در داخل کشور انجام می‌شود که امیدواریم وزارت نفت با انعقاد قرارداد با این دکل‌ها، از بومی‌سازی دکل‌ها در ایران حمایت کند. به گفته وی فناوری به‌کار گرفته شده در ساخت این دکل‌ها فناوری سال ٢٠١٦ بود‌هاست  که از طریق شرکت سازنده آمریکایی- سنگاپوری محقق خواهد شد. وی با بیان این‌که دکل‌های ساخته شده در خلیج فارس به‌کار گرفته می‌شوند، افزود: با مذاکراتی که با شرکت ملی نفت ایران، فلات قاره و نفت و گاز پارس داشتیم مناسب‌ترین دکل را برای فعالیت در خلیج فارس طراحی کردیم که با مشارکت شرکت روسی ساخته می‌شود. موسوی مهمترین هدف از امضای این قرارداد را داخلی سازی ساخت دکل و انتقال فناوری به ایران اعلام کرد و افزود: تا زمانی که انتقال دانش فنی در کشور صورت نگیرد نمی‌توانیم ادعا کنیم به ساخت دکل در ایران دست یافته ایم. به گفته وی برای طراحی این دکل‌ها مذاکراتی با یکی از شرکت‌های صاحب نام آمریکایی- سنگاپوری انجام شده است که با توافق انجام شده لیسانس طراحی این دکل به همراه ساخت آن به ایران منتقل می‌شود. مدیرعامل شرکت تسدید تصریح کرد: این دکل‌ها در سایت خرمشهر متعلق به شرکت تسدید ساخته می‌شوند که اشتغال‌زایی فراوانی در این منطقه ایجاد خواهد کرد.

ایجاد نخستین مرکز تعمیرات اساسی دکل‌های حفاری دریایی و خشکی در خرمشهر
وی از مذاکره با شرکت هونگ هوای چین (Honghua) برای ایجاد نخستین مرکز تعمیر دکل‌های حفاری خشکی و دریایی در خرمشهر خبرداد و گفت: خرمشهر به لحاظ نزدیکی به دریا موقعیت راهبردی دارد که با راه اندازی این مرکز افزون بر اشتغال‌زایی در این منطقه، نه تن‌ها به تعمیر دکل‌های دریایی و خشکی ایران اقدام می‌کنیم بلکه می‌توانیم دکل‌های کشور عراق را تعمیر کنیم. موسوی ادامه داد: در واقع با مشارکت شرکت روسی، چینی و تسدید، پازل تعمیرات اساسی دکل‌های حفاری کامل شده و منطقه نیز از حیث تعمیر دکل‌های حفاری دریایی و خشکی خودکفا می‌شود. به گفته وی، هم اکنون مذاکرات و تفاهم‌ها برای امضای این قرارداد‌ها بسته شده است که براین اساس بزودی نخستین قرارداد ایجاد مرکز تعمیرات دکل‌های حفاری در ایران منعقد می‌شود.



  کد خبر : 1229
 
یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۸:۱۷:۳۸