ایران دریلینگ: براساس سیاستهای وزارت نفت استفاده از دکلهای ایرانی در اولویت اجرای پروژههای نفتی قرار دارد و زمانی دکلهای خارجی به کار گرفته میشوند که عرضه کننده ایرانی وجود نداشته باشد. به گزارش ایران دریلینگ و به نقل از شانا، غلامرضا منوچهری، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، روز یکشنبه ٢٩ فروردین ماه در نشست خبری خود با خبرنگاران در یارد خرمشهر گفته بود که این شرکت برای حفاری فاز ١٤ پارس جنوبی به اجاره یک دکل سنگاپوری اقدام کرده است.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا شرکت تاسیسات دریایی نمیخواهد وارد عرصه ساخت دکل در بخش دریایی شود نیز گفته بود که این شرکت اعتقادی به ساخت دکل دریایی در ایران ندارد؛ زیرا تعداد این دکلها در کشورمان محدود است و نمیتوان با این تعداد، صنعت قابل رقابتی را در کشور ایجاد کرد. اگرچه از صحبتهای مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی ایران به هیچ عنوان نمیتوان این استنباط را داشت که وی اعتقادی به دکلهای حفاری داخلی ندارد. اما باید گفت که در حال حاضر دکلهای ایرانی در بسیاری از پروژههای دریایی و خشکی به کار گرفته میشوند و همچنان اولویت با دکلهای ایرانی است، وی اعلام کرده است که شرکت تاسیسات دریایی اعتقادی به ساخت دکل دریایی در داخل کشور ندارد؛ زیرا ورود به این صنعت مستلزم وجود بازار رقابتی برای شرکتهای داخلی است و این سخنان به هیچ عنوان به معنای اعتقاد نداشتن به داخل نیست.
حمایت از تولید داخل یکی از اولویتهای اصلی وزارت نفت در دولت یازدهم است و براین اساس نیز اجاره دکلهای ایرانی مقدم بر دکلهای خارجی است و زمانی که دکلهای ایرانی که دارای فناوریهای به روزی هستند متقاضی حضور در پروژههای نفتی باشند؛ هیچ شرکت خارجی در اولویت قرار نمیگیرد. مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی با تاکید بر اینکه برای اجرای پروژههای نفتی باید از بهترین دکلها استفاده کنیم تصریح کرده بود که حتی اگر روزی این شرکت بخواهد دکلی بسازد علاقمند است با همکاری یک شرکت صاحب نام و در یارد خرمشهر به ساخت این دکل اقدام کند.
اینکه گفته میشود چرا حفاری فاز ١٤ به دکل سنگاپوری واگذار شده است به این دلیل بوده است که مناقصه برابر بین شرکتهای داخلی و خارجی برگزار شده و شرکت فوق برنده این مناقصه شده است و اینکه تاسیسات دریایی در حالی که دکلهای دریایی بیکار است به اجاره دکلهای خارجی اقدام کرده است، صحت ندارد. با توجه به اینکه برداشت از میدان مشترک گازی پارس جنوبی همچنان از اولویت برخوردار است کاملا طبیعی است که در عرصه رقابت میان شرکتهای داخلی و خارجی توجه به فناوریها و کیفیت نیز اهمیت قابل ملاحظهای داشته باشد و شرکتهای حاضر باید از حداقل استانداردها برای اجرای حفاری برخوردار باشند.
همانطور که منوچهری تصریح کرده است که هر دکل دریایی با قیمتهای امروز نفت روزی ٢٠٠ هزار دلار هزینه در بر دارد و چنانچه دکل ناکارآمد باشد تاخیر یکماهه در اجرای پروژه به معنای خسارتی ٦ میلیون دلاری برای شرکت است. بنابراین طبیعی است که شرکتهای پیمانکاری برای اجرای هر پروژهای نسبت به توانمندی شرکت اطمینان داشته باشند. بیژن زنگنه وزیر نفت نیز با اشاره به فرصت بوجود آمده در دروان پسابرجام و تاکید بر توانمندی شرکتهای داخلی برای حضور در پروژههای نفتی تاکید کرده است که این شرکتها باید به توانمندی خود بپردازند؛ زیرا بحث کیفیت و مدت زمان اجرای پروژهها برای صنعت نفت اهمیت دارد و باید مدت زمان اجرای پروژهها از سوی پیمانکاران ایرانی کاهش یابد.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا شرکت تاسیسات دریایی نمیخواهد وارد عرصه ساخت دکل در بخش دریایی شود نیز گفته بود که این شرکت اعتقادی به ساخت دکل دریایی در ایران ندارد؛ زیرا تعداد این دکلها در کشورمان محدود است و نمیتوان با این تعداد، صنعت قابل رقابتی را در کشور ایجاد کرد. اگرچه از صحبتهای مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی ایران به هیچ عنوان نمیتوان این استنباط را داشت که وی اعتقادی به دکلهای حفاری داخلی ندارد. اما باید گفت که در حال حاضر دکلهای ایرانی در بسیاری از پروژههای دریایی و خشکی به کار گرفته میشوند و همچنان اولویت با دکلهای ایرانی است، وی اعلام کرده است که شرکت تاسیسات دریایی اعتقادی به ساخت دکل دریایی در داخل کشور ندارد؛ زیرا ورود به این صنعت مستلزم وجود بازار رقابتی برای شرکتهای داخلی است و این سخنان به هیچ عنوان به معنای اعتقاد نداشتن به داخل نیست.
حمایت از تولید داخل یکی از اولویتهای اصلی وزارت نفت در دولت یازدهم است و براین اساس نیز اجاره دکلهای ایرانی مقدم بر دکلهای خارجی است و زمانی که دکلهای ایرانی که دارای فناوریهای به روزی هستند متقاضی حضور در پروژههای نفتی باشند؛ هیچ شرکت خارجی در اولویت قرار نمیگیرد. مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی با تاکید بر اینکه برای اجرای پروژههای نفتی باید از بهترین دکلها استفاده کنیم تصریح کرده بود که حتی اگر روزی این شرکت بخواهد دکلی بسازد علاقمند است با همکاری یک شرکت صاحب نام و در یارد خرمشهر به ساخت این دکل اقدام کند.
اینکه گفته میشود چرا حفاری فاز ١٤ به دکل سنگاپوری واگذار شده است به این دلیل بوده است که مناقصه برابر بین شرکتهای داخلی و خارجی برگزار شده و شرکت فوق برنده این مناقصه شده است و اینکه تاسیسات دریایی در حالی که دکلهای دریایی بیکار است به اجاره دکلهای خارجی اقدام کرده است، صحت ندارد. با توجه به اینکه برداشت از میدان مشترک گازی پارس جنوبی همچنان از اولویت برخوردار است کاملا طبیعی است که در عرصه رقابت میان شرکتهای داخلی و خارجی توجه به فناوریها و کیفیت نیز اهمیت قابل ملاحظهای داشته باشد و شرکتهای حاضر باید از حداقل استانداردها برای اجرای حفاری برخوردار باشند.
همانطور که منوچهری تصریح کرده است که هر دکل دریایی با قیمتهای امروز نفت روزی ٢٠٠ هزار دلار هزینه در بر دارد و چنانچه دکل ناکارآمد باشد تاخیر یکماهه در اجرای پروژه به معنای خسارتی ٦ میلیون دلاری برای شرکت است. بنابراین طبیعی است که شرکتهای پیمانکاری برای اجرای هر پروژهای نسبت به توانمندی شرکت اطمینان داشته باشند. بیژن زنگنه وزیر نفت نیز با اشاره به فرصت بوجود آمده در دروان پسابرجام و تاکید بر توانمندی شرکتهای داخلی برای حضور در پروژههای نفتی تاکید کرده است که این شرکتها باید به توانمندی خود بپردازند؛ زیرا بحث کیفیت و مدت زمان اجرای پروژهها برای صنعت نفت اهمیت دارد و باید مدت زمان اجرای پروژهها از سوی پیمانکاران ایرانی کاهش یابد.
کد خبر : 1048