باشگاه خبری ایران دریلینگ : شرکت‌های نفتی ایران بین‌المللی می‌شوند (گفتگوی ویژه منتخب)

ایران دریلینگ: با تکمیل سامانه (ERP) در شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت، این سامانه قابل تعمیم به همه صنعت نفت است و گاهی همسو با بین‌المللی شدن شرکت‌های نفتی خواهد بود. سید حسین ایرانمنش اعلام کرد: تصمیم‌های اجرایی، چالش‌هایی دارد که مربوط به حوزه‌های عملیاتی است و در ماموریت‌های موسسه چنین مواردی نیست. وی افزود: اجرایی شدن مطالعاتی که موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی انجام می‌دهد به حوزه کاری ما مربوط نمی‌شود و آماری از اجرای این مطالعات نداریم. رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی همچنین با بیان این که در طرح جامع انرژی کشور ساخت مدل اقتصاد و زیربخش‌ها و مدل‌های بهینه‌سازی را آماده و سناریوهای مختلف را محاسبه کرده‌ایم، اظهار کرد: براین اساس از ١٠ سال پیش این روند را پیش‌بینی کرده‌ایم و هر سال این سناریوها را روزآمد می‌کنیم؛ پیش از این ترازنامه انرژی مرتبط با عملکرد گذشته تهیه می‌شد اما هم‌اکنون چشم‌اندازی آینده‌نگر را با بررسی وضع ما در بازار جهانی تهیه می‌کنیم.

چشم‌انداز عرضه و تقاضای انرژی ایران در سال ٢٠١٦ آماده می‌‌شود

وی گفت: موسسه مطالعات نیز در حال تهیه چشم‌انداز تولید با توجه به اوضاع ایران و خاورمیانه است که براساس یک مدل پایه‌ای در جهان به نام IWEM آماده می‌شود. ایرانمنش ادامه داد: براساس این مدل، عرضه و تقاضای انرژی در جهان را از نگاه ایران و براساس نیازهای کشورمان تحلیل می‌کنیم تا با دست پر در مجامع بین‌المللی حاضر شویم و مطالعاتمان پایه واقعی و علمی داشته باشد. وی با بیان این که این مدل در سال‌های آینده به‌ثمر می‌نشیند، اظهار کرد: این مدل تا سال‌ها می‌تواند مرجع اظهارنظرها و تصمیم گیری‌ها باشد و تحلیل‌های ما در بازار داخلی و خارجی براین اساس صورت گیرد. اجزایی از این مدل در این سال‌ها استفاده شده است و با حمایت‌های وزارت نفت این چشم‌انداز در سال ٢٠١٦ به طور کامل آماده می‌شود.

رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی یکی از اقدام‌های در حال انجام موسسه را تهیه برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت اعلام کرد و گفت: پیشرفت فیزیکی اجرای این پروژه در ١,٥ سال گذشته کمتر از هفت درصد بوده است اما مشکلات فنی وجود دارد و به طور معمول اجرای این پروژه در شرکت‌های بزرگ با چالش‌هایی روبروست که یکی از این موارد گران بودن تجهیزات و محصولات ERP است، درعین حال این مدل‌ها تجربه موفقی در کشورمان نداشته است و برای این که آسیب‌پذیری کار را کم کنیم مجبور بودیم مطالعات عمیقی داشته باشیم. ایرانمنش تاکید کرد که مشکلات اصلی این پروژه از نظر فنی برطرف شده است و در سال آینده پیشرفت قابل ملاحظه‌ای خواهیم داشت و افزود: درعین حال نتایج این این پروژه متناسب با سیاست‌های مجموعه شرکت ملی نفت برای  دیگر شرکت‌ها نیز قابل تعمیم است.

 شرکت نفت فلات قاره واجد شرایط‌ترین نمونه برای تبدیل به یک شرکت بین‌المللی

وی درعین حال اجرای سامانه قطب‌بندی مراکزعلمی کشور را یکی از اقدام‌های موسسه مطالعات انرژی برشمرد و گفت: اکنون اطلاعات کل این مراکز در اختیار موسسه مطالعات است و چون هزینه‌های  ERP سنگین است تلاش شده تا یک دهم هزینه نمونه خارجی تمام شود. وی تاکید کرد که تبدیل شرکت‌های نفت به شرکت‌های بین‌المللی نفت و استفاده از این سامانه ، یکی از موارد ضروری و اولویت است و گفت: پیش‌بینی ما این است که در سه سال آینده این پروژه به نتیجه برسد و برای آغاز نیز شرکت نفت فلات قاره که بهترین و واجد صلاحیت‌ترین شرکت برای اجرای این پروژه به‌شمار می‌رود، انتخاب شده است.

تعهدهای بند "ق" تا ٦ ماه دیگر اجرایی می‌شود

رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در ادامه به وظایفی که از سوی سازمان بهینه‌سازی مصرف انرژی و سامانه‌های پشتیبانی کننده بند "ق" برعهده این موسسه گذاشته شده است، اشاره کرد و گفت: این مسئولیت‌ها که برای بهینه‌سازی انرژی تکلیف شده است، شامل اصلاح موتورخانه‌ها و اصلاح چاه‌های کشاورزی، جایگزینی تاکسی‌های فرسوده و اتوبوس‌ها و ... می‌شود و سرانجا ما باید ظرف ٦ ماه آینده عملیاتی شود. ایرانمنش با بیان این که موسسه مطالعات علاوه‌بر وظایف دیگر گزارش تحولات بازار نفت و گزارش‌های مختلف به مسئولان را در دستور کار دارد، افزود: هر سال موسسه نزدیک به ١٠٠ گزارش را از بازار نفت و تحولات آن تهیه می‌کند و برای بهبود کار علاوه‌بر تحولات بازار نفت، تحولات بازار فرآورده‌ها، فلزات و صنایع انرژی‌بر را هم به این فهرست اضافه کرده‌ایم.

وی گفت: موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی ژورنال IGS را زیرنظر نشریه بین‌المللی scientific world که سومین ناشر دنیا در تولیدات علمی است، تهیه می‌کند و امسال هم تحت نظارت موسسه  ISI هستیم که ضریب تاثیر این ژورنال را به ٢,٥ رسانده است؛ این میزان تاثیرگذاری رقم خیره‌کننده‌ای است و امیدواریم تا ٢ سال آینده وارد فهرست ISI  شویم؛ همچنین یکی از مقاله‌های موسسه در زمره ١٠ مقاله برتر تولیدات برتر علمی جهانی قرار گرفته است و این روند می‌توان پشتوانه علمی ما را بالا ببرد. رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی همچنین با اشاره به تکمیل مطالعات اجتماعی و فرهنگی در منطقه پارس‌جنوبی در تعامل با استان بوشهر، گفت: کلیه الگوهای معیشتی و زیستی، محیط‌زیستی و ایمنی محیطی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است و درعین حال همین مطالعات را به طور همزمان در حوزه غرب کارون نیز در حال انجام داریم.

مطالعات تکمیلی در مورد توسعه پایدار یکی از محورهای اصلی کار در سال آینده

ایرانمنش تاکید کرد که یکی از محورهای اصلی کار موسسه در سال آینده مطالعات تکمیلی درباره توسعه پایدار در مناطق عملیاتی از جمله عسلویه و غرب کارون است و افزود: توسعه پایدار مقوله تازه‌ای است که صنعت نفت ورودی دیرهنگام به آن داشته اما با وجود همه تاخیرها باید نسبت به مسئولیت‌هایمان در این حوزه اقدامات بیشتری داشته باشیم، چرا که تمام شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا سال‌هاست که این مولفه را در اولویت خود گذاشته‌اند. وی در ادامه گفت: موسسه مطالعات جزئیات مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها را مطابق با استانداردها ترجمه کرده و در اختیار شرکت‌های مختلف قرار داده است و باید نسبت به مولفه‌های اصلی حساسیت بیشتری داشته باشیم و مسئولان را متقاعد کنیم که اقدام‌های توسعه پایدار را با مدل‌های اصلی و استاندارد اعلام و اجرا کنند تا در تعاملات بین‌المللی کم و کاستی نباشد و درعین حال کشورهای دیگر بدانند که چه اقدام‌های ارزنده‌ای از سوی شرکت‌های نفتی ما صورت می‌گیرد.

منبع: سایت شانا



  کد خبر : 649
 
دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۲:۲۰:۴۳