باشگاه خبری ایران دریلینگ : افزایش توانمندی و دانش ایرانی در حوزه حفاری آب‌های عمیق (جدیدترین گزارش ها)

ایران دریلینگ: مدیرعامل شرکت نفت خزر با اشاره به کسب تجربیات حاصل از حفاری نخستین چاه میدان سردارجنگل گفت: این تجربیات چراغ راه اقدامات بعدی شده به طوری که در حفاری چاه دوم با چالش‌های کمتری مواجه شدیم. به گزارش ایران دریلینگ و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران، علی اصولی در نشست تخصصی کارگروه تدوین نقشه راه اکتساب فناوری بهره‌برداری از منابع هیدروکربوری آب‌های عمیق که با همکاری معاونت پژوهش و فناوری، شرکت نفت خزر و دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، تاکید کرد: داشتن مسیر روشن برای فعالیت‌های مختلف صنعتی به ویژه حوزه‌های مهندسی که ریسک و هزینه بالایی دارد، بسیار ضروری است، زیرا نمی‌توانیم در فضایی به طور کامل عملیاتی و وظایفی که دچار روزمرگی می‌شود و امکان توقف ندارد، فرصتی را برای تعیین مسیر بگذاریم و همه این موارد باید از پیش تعیین شده باشند.

وی  با اشاره به آغاز عملیات چاه دوم سردارجنگل، گفت: یکی از نیازهای اساسی در صنعت نفت داشتن نقشه راه است و ما در جریان پروژه‌هایمان این موضوع را رعایت کردیم. اصولی با بیان این که سال‌هاست در بخش‌های پژوهشی، نیازهای دانش و تکنولوژیکی دستاوردهای مطلوبی داریم، گفت: در عرصه‌های مهم دانش باید هوشمندانه پیش رویم تا کمترین خسارت برای ما ایجاد شود، زیرا هم اکنون محدودیت‌های بسیاری وجود دارد و باید بتوانیم با وجود تحریم و شرایط سخت دیگر، بهترین کارها را انجام دهیم. وی ادامه داد: با توجه به این که در چاه نخست سردار جنگل با بسیاری از چالش‌ها و مشکلات روبرو شدیم و تجربه تازه‌ای بود، تجربیاتمان را چراغ راه اقدام‌های بعدی قرار دادیم و این چالش‌ها و اشکالات و به تبع از دست رفتن زمان در چاه دوم کمتراتفاق افتاد.

مدیرعامل شرکت نفت خزر گفت: برای این حوزه از خزر مطالعات سنگین زیادی پیش از این انجام شده بود و حتی شرکت‌های خارجی نیز مطالعاتی را در این حوزه داشته‌اند اما در عمل تمایزهایی را با شرایط کنونی داشت و ما با چالش‌ها و موانعی روبه‌رو شدیم. اصولی افزود: کشورهای بزرگ سرمایه‌گذاری و توسعه یافته هزینه و تلاش زیادی برای فعالیت در آب‌های عمیق دارند و به طور اصولی این کشورها بی‌گدار به آب نمی‌زنند و اگر آنها می‌توانند وارد این حوزه‌های پر ریسک شوند، پس فایده‌های زیادی را دربر دارد و ما هم می‌توانیم در این عرصه ورود داشته باشیم. وی تصریح کرد: درعین حال ورود بسیاری از مخازن در نیمه دوم عمر خود، افزایش قیمت کالاها و تجهیزات، افزایش قیمت نفت و سرانجام کم شدن هزینه فعالیت‌های اکتشافی در آب‌های عمیق، حرکت کشورها را به سمت آب‌های عمیق و حتی آب‌های فوق‌عمیق در آفریقا و ترکیه و هند با وجود ریسک اکتشافی بالا، افزایش داده است.

اصولی افزود: آمارها نشان می‌دهد که در سال ٢٠١٤ ، حداقل ١٦٧ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید در حوزه آب‌های عمیق صورت گرفته است و طبق برآوردها باید تا سال ٢٠٢٠، حداقل ٢٠ میلیون بشکه از مجموع ١٠٠ میلیون بشکه تولید روزانه کل کشورها از آب‌های عمیق تامین شود. وی گفت: البته میزان سرمایه‌گذاری و فناوری‌های به‌ کار گرفته شده در آب‌های عمیق نیز نشان می‌دهد که این مهم برآورده می‌شود، همسو با این هدف ایران هم مسیر درستی را در پیش گرفته و به همین دلیل بر تهیه نقشه راه و کسب اطلاعات و هماهنگی‌های بیشتر در داخل کشور تاکید داریم. مدیرعامل شرکت نفت خزر با تاکید بر این که با کلیه دانشگاه‌های فعال در حوزه مطالعات آب‌های عمیق همکاری داشته و داریم، گفت: حوزه آب‌های عمیق حوزه‌ای خاص و انحصاری است و به همین دلیل برنامه‌ریزی، نیروی انسانی و البته امکانات و تجهیزات ویژه را هم می‌طلبد.

وی با بیان این که برای تولید زودهنگام در خزر مطالعاتی را در دست داریم اما موانع زیادی پیش‌روست، افزود: مشکل اصلی در فقر دانش است و باید در مسیر اجرای این پروژه‌ها تجربیات زیادی که کسب کرده‌ایم را تحلیل و تفسیر کنیم. وی افزود: عمده حفاری‌های آب‌های عمیق دنیا در اعماق ٥٠٠ تا ٨٠٠ متر انجام می‌شود در حالی که فاصله ما تا این اعماق بسیار زیاد است و سال‌های زیادی طول می‌کشد تا این تجربه‌ها به ثمر نشیند. البته هم اکنون نفت خزر تنها شرکت فعال ایرانی در حوزه آب‌های عمیق است و تکمیل پروژه‌های کنونی کمک زیادی را به رشد ما می‌کند. اصولی در ادامه با اشاره به برخی آسیب‌های عمده‌ای که با آنها روبرو هستند و نیاز به کار پژوهشی بیشتری دارد، گفت: موضوع خوردگی در دریا برای ما بسیار مهم است و باید ابعاد مختلف آن بررسی شود تا خسارت‌های این آسیب به حداقل برسد، درعین حال مطالعات بیشتر پروژه‌ها ریسک کار ما را در دریا کمتر می‌کند و ما از دانشگاه‌ها و مراکز علمی همین انتظار را داریم.



  کد خبر : 417
 
پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۶:۱۳:۴۶