باشگاه خبری ایران دریلینگ : شمارش معکوس برای پایان عملیات حفاری ۷ حلقه چاه نفتی در میدان آذر (سرخط اخبار)

ایران دریلینگ: شرکت ملی حفاری ایران از پایان عملیات پروژه حفاری هفت حلقه چاه در میدان نفتی آذر در استان ایلام به عنوان یکی از سخت‌ترین و شگفت‌انگیزترین میدان‌های نفتی جهان خبر داد. به گزارش باشگاه خبری ایران دریلینگ و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران، حسین رحیمی، مدیر پروژه حفاری هفت حلقه چاه میدان نفتی آذر در شرکت ملی حفاری ایران در این باره گفت: بر اساس اطلاعات موجود، در جهان سه میدان نفتی با ویژگی‎های منحصر‌به‌فرد از نظر تنوع سازندها، کشف و شناسایی شده که یکی از آنها میدان آذر در جنوب غرب ایران است. وی افزود: پروژه حفاری هفت حلقه چاه در این موقعیت در سال ۹۰ از سوی شرکت سروک آذر به عنوان مجری طرح توسعه میدان به شرکت ملی حفاری ایران واگذار شد و عملیات حفاری نخستین حلقه چاه در سال ۹۱ کلید خورد. وی گفت: با توجه به نبود اطلاعات جامع از مخزن، متنوع بودن سازندها و متغیر بودن دما و فشار  در واقع نخستین چاه در قالب توصیفی و توسعه‎ای در مدت ۶۲۷ روز حفر شد.

رحیمی ادامه داد: با کسب اطلاعات زمین شناسایی و شناخت بیشتر از رفتار مخزن، مدت حفاری چاه‎های دیگر کاهش و میانگین مدت زمان حفاری هفت حلقه چاه ۴۷۰ روز رقم خورد که با توجه به شرایط و محدودیت‎ها قابل قبول است. مدیر پروژه حفاری هفت حلقه چاه  میدان نفتی آذر در شرکت ملی حفاری ایران اظهار کرد: هم‎اکنون  هفتمین و آخرین حلقه چاه این پروژه در مراحل تکمیل نهایی و پایان کار قرار دارد و این در حالی است که ۶ حلقه چاه پس از پایان حفاری و تولیدی شدن برای بهره‎برداری در اختیار کارفرما گذاشته شده بود. وی با اشاره به اینکه این پروژه به صورت کلید در دست  (EPDS) انجام شد و از صفر تا ۱۰۰ اجرای آن از سوی شرکت ملی حفاری بود، افزود: در اجرای این پروژه دو دستگاه حفاری سنگین ۳۵ و ۳۷ فتح و دستگاه حفاری فوق سنگین ۶۰ فتح به کار گرفته شد و هم‌اکنون تنها دستگاه ۳۵ فتح در منطقه استقرار دارد. رحیمی در بیان تاریخچه حفاری در این میدان که از میدان‌های مشترک است، گفت: حفاری ۱۶ حلقه چاه در این میدان در دهه ۸۰ در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت، این میدان از میدان‌های توسعه‎ای شرکت مهندسی و توسعه (متن) است که به شرکت سروک آذر محول شد.

مدیر پروژه حفاری هفت حلقه چاه میدان نفتی آذر در شرکت ملی حفاری ایران اظهار کرد: حفاری این چاه‎ها نخست به شرکت نروژی نورسک هیدرو واگذار شده بود که این شرکت دو حلقه چاه حفاری کرد و حفاری یک حلقه ناتمام متوقف و چاه دوم به صورت اکتشافی حفر شد. وی افزود: با توقف کار از سوی شرکت هیدرو، حفاری هشت حلقه چاه به شرکت ایرانی پترو گلوبال کیش و هفت حلقه به شرکت ملی حفاری ایران واگذار شد. رحیمی یکی از نکات برجسته در اجرای این پروژه را راندن لوله جداری ۲۰ اینچ در عمق ۲ هزار متری عنوان کرد که در نوع خود در جهان کم نظیر بوده است و نکته دیگر استفاده از تجهیزات سرچاهی و درون‌چاهی ۱۰ هزار پوند بر اینچ مربع (پام) مربوط به چاه‎های پرفشار است. مدیر پروژه حفاری هفت حلقه چاه میدان نفتی آذر در شرکت ملی حفاری ایران اظهار کرد: موضوع بسیار مهم دیگر کسب تجربه‌های علمی و عملی متخصصان این شرکت از حفاری در این میدان منحصربه‌فرد است که در جای خود ارزشمند تلقی می‌شود و از توانمندی‎های ملی حفاری در اجرای پروژه‎های سخت و خاص حکایت دارد.



  کد خبر : 2758
 
دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۲۲:۳۱