باشگاه خبری ایران دریلینگ : حفاری در صنعت نفت از کارهای پرخطر و توأم با ریسک بالاست (سرخط اخبار)

ایران دریلینگ: مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: کار حفاری در صنعت نفت از شمار کارهای پر خطر و توأم با ریسک بالا به‌شمار می‌آید که افزون بر دانش فنی، به تجربه و توجه ویژه به مقررات ایمنی نیاز دارد. به گزارش باشگاه خبری ایران دریلینگ و به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، سیدعبدالله موسوی در بزرگداشت پنجم دیماه سالگرد مهار فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید به دست مهارگران توانمند صنعت نفت کشور، اظهار کرد: عملیات حفاری دارای پیچیدگی‌های فنی و مهندسی خاص است که براثر کوچکترین مسامحه و بی دقتی، پیامدهای ناگواری در پی خواهد داشت. وی افزود: هفتم آبان ماه سال ۱۳۹۶ در شرایطی که  دستگاه حفاری ۹۵ فتح در حال حفر چاه ۱۴۷ رگ سفید در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در مناطق نفت خیز جنوب بود به علت فوران گاز دچار آتش سوزی  و از کنترل خارج شد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران تصریح کرد: فوران چاه‌های نفت  و گاز  در مناطق نفتخیز جهان دور از انتظار نیست و بر اساس بررسی‌های میدانی با توجه به شرایط و موقعیت چاه، وجود متخصصان آگاه به دانش کنترل فوران، تجهیزات عملیاتی مهار و کشتن چاه بین یک تا ۶ ماه زمانبر است. موسوی گفت: چنین حوادثی افزون بر تبعات اقتصادی از نظر بروز خسارت به تجهیزات، سوختن حجم بالایی نفت و گاز، آثار زیست محیطی و در مواقعی آسیب‌های انسانی قابل تعمق است که در حادثه فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید، متاسفانه دو نفر از کارکنان دستگاه حفاری را از دست دادیم. وی افزود: در فوران چاه‌ها  فشار و دمای سیال و حجم گاز و نفت بسته به نوع چاه تفاوت دارد و برای مهار هر چاه باید امکانات و تجهیزات مختص به همان فوران پیش بینی و به‌کارگرفته شود که در چاه یادشده با توجه به فشار بالای فوران، محاسبات فنی و مهندسی خاص آن توسط  متخصصان شرکت ملی حفاری ایران و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب طرح ریزی و به نحو مناسب عملیات مهار مدیریت و چاه تحت کنترل و ایمن‌سازی شد.

موسوی با بیان این‌که در عملیات کشتن چاه‌ها به روال متداول بستن چاه از سطح (TOP KILL) و  مسدود کردن آن از عمق (BOTTOM KILL) انجام می‌شود، اظهار کرد: در چاه ۱۴۷ رگ سفید متخصصان مجرب و برخوردار از دانش فنی و تجارب ارزشمند در صحنه‌های میدانی کنترل فوران چاه‌ها هر دو روش را همزمان به‌کار بردند و افزون بر آن به موازات پاکسازی دهانه چاه برای کشتن چاه از سطح، دو دستگاه حفاری ۹۳ و ۹۴ فتح را برای حفر چاه‌‌های انحرافی (امدادی) و بستن چاه از عمق به موقعیت چاه انتقال و عملیاتی شد. مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: ایجاد راه‌‌های دسترسی، احداث استخرهای آب و  شبکه تامین آب و خنک کردن محوطه، ساخت انواع استینگر، آماده سازی دو دستگاه آتی واگن ‌و سایر تجهیزات اختصاصی برای کشتن چاه از اهم اقداماتی بود که در فرصتی محدود آماده سازی و اجرایی شد که در نوع خود از نظر سرعت عمل، دقت در کار و کیفیت عملیات قابل توجه و منجر به ثبت رکوردهای خوبی در سوابق مهار فوران چاه‌هاست.

وی افزود: کاربست انواع استینگرها با توجه به حجم بالای فوران گاز و دمای شدید با رعایت حداکثری الزام‌های ایمنی که مورد تاکید وزیر نفت بود با وجود چند مرحله تلاش مهارگران و گروه‌های عملیاتی از بخش‌های مختلف صنعت نفت به نتیجه نرسید و مهارگران پس از ۵۸ روز تلاش بی‌وقفه موفق به بستن چاه از عمق و مهار و کنترل چاه سرکش شدند. موسوی اظهار کرد: در حوادث این چنینی نکته بسیار با اهمیت رعایت اصول، مقررات، ضوابط و دستورعمل‌های ایمنی است که باید از ابتدای عملیات حفاری، در لحظه لحظه‌های اجرایی عملیات تا تکمیل نهایی چاه و ترخیص دکل به طور جد مورد اهتمام کارکنان عملیاتی، فنی و مهندسی و پشتیبانی واقع شود.



  کد خبر : 2713
 
یکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۰۴:۰۸