باشگاه خبری ایران دریلینگ : کار گروهی منسجم مهار فوران چاه 147 رگ سفید را رقم زد (سرخط اخبار)

ایران دریلینگ: مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت ملی حفاری ایران تصریح کرد: برنامه ریزی، مهندسی و طراحی همسو با ارائه کار گروهی منسجم و هماهنگ، موجب مهار فوران چاه 147 رگ سفید براساس جدول زمانبندی شد. به گزارش ایران دریلینگ سپهر سپهری در برنامه زنده تلویزیونی افزود: در این زمینه صدها نفر از مدیران، متخصصان و کارکنان از شرکت ملی حفاری و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در تلاشی جمعی، با همدلی و هم افزایی این موفقیت را برای صنعت نفت کشور رقم زدند‌. وی به سوابق فوران چاه‌های نفت و گاز اشاره و با بیان اینکه دانش فنی و تخصصی مهار کنترل فوران تنها در اختیار معدود کشورهای صاحب تکنولوژی و صنعتی است، گفت: مهارگران ایرانی با تخصص و تجارب میدانی ارزشمند خود توانستند، با کنترل فوران سیال قابل اشتعال، منبع آتش سرکش را مهار و چاه را ایمن سازی نمایند‌.

سپهری با اشاره به اینکه بر اساس مستندات در جهان از میان حفاری هر 600 تا 700 حلقه چاه یک حلقه دچار فوران می‌شود، اظهار کرد: حجم بالای گاز، فشار سیال و حرارت بالای یک هزار درجه سانتیگراد از نکات قابل توجه چاه 147 رگ سفید بود که در مواردی فوران این چاه را با سایر چاه‌ها که پیش از این دچار فوران شده بود، متمایز می‌ساخت‌. مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران که ریاست ستاد راهبری مهار فوران چاه 147 در این شرکت را بر عهده داشت و از بدو بروز حادثه در هفتم آبان ماه در منطقه رگ سفید به طور مستمر حضور داشت، افزود: با دریافت خبر حادثه بی درنگ  با حضور مدیران و متخصصان در موقعیت چاه و بررسی‌های کارشناسی و تخصصی و بسیج امکانات و گروه‌های عملیاتی، مهندسی، فنی، پشتیبانی، امدادی و خدماتی برنامه ریزی‌های لازم پیش بینی و با تدارک زیر ساخت‌ها عملیات مهار از دو روش بستن چاه از سطح و عمق در دستور کار قرار گرفت و به اجرا در آمد‌.

وی از مقام عالی وزارت نفت و نماینده ویژه ایشان در زمان مهار فوران مهندس پاک نژاد که با حمایت و پشتیبانی و حضور خود موجب دلگرمی و شتاب بخشی در اجرای این عملیات به صورت کاملا ایمن شدند، تشکر و قدردانی کرد و گفت: مهار فوران چاه 147 رگ سفید، نشانگر دانش فنی، توانمندی تخصصی، ابتکار عمل و خرد جمعی میان مجموعه کارکنان شرکت ملی حفاری ایران و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در ارائه یک کار مشترک موفق  در سطح ملی بود‌. در این برنامه مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در بیان اجمالی روز شمارعملیات مهار فوران چاه 147 رگ سفید ضمن بزرگداشت یاد دو نفر از کارکنان شرکت ملی حفاری ایران که در این حادثه جان باختند، اظهار کرد: حضور به موقع، برنامه ریزی مهندسی شده، تفکیک وظایف تیم‌های عملیاتی، فنی و لجستیکی و  تعیین فرماندهان میدان و عملیات در مهار و کنترل این چاه بسیار تعیین کننده و نقش آفرین بود‌.

بیژن عالیپور سرعت عمل در انتقال تجهیزات و ایجاد زیر ساخت‌ها از جمله راه‌های دسترسی، شبکه تامین آب با نصب 250 کیلومتر خط انتقال، ساخت دو استخر به ظرفیت 200 هزار بشکه، سامانه پاشش آب برای خنک کردن محوطه و فراهم ساختن زمینه ورود مهارگران به کانون آتش، ساخت دو محل برای نصب دستگاه‌های حفاری جهت حفر چاه‌های امدادی را نسبت به عرف معمول کار، بسیار چشمگیر ارزیابی کرد و افزود: چاه 147 در  فاصله 250 کیلومتری اهواز واقع و میدان نفتی و گازی رگ سفید از جمله میدانی است که دارای کلاهک گازی و فشار آن افزون بر دو هزار و 400 پوند بر اینچ مربع (پام)  محاسبه می‌شود‌.

وی با بیان اینکه عملیات مهار فوران و کنترل چاه از سطح و عمق به طور همزمان آغاز شد، گفت: با وجود سختی و طاقت فرسا بودن عملیات، تلاشگران صنعت نفت موفق شدند با حفاری چاه امدادی به عمق دو هزار و 342 متر این چاه سرکش را به کنترل در آورند و این در حالی است که مهار عملیات مهار یک حلقه چاه مشابه در همین منطقه در سال‌های گذشته توسط شرکت‌های خارجی  85 روز به طول انجامید‌. در ادامه این برنامه معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در پروژه‌های حفاری و فرمانده عملیات مهار فوران چاه 147 رگ سفید، گفت: با توجه به مستندات و سوابق عملیات مهار چاه‌ها، مهار این چاه به دو روش متداول و متعارف موسوم به کشتن چاه از سطح (TOP KILL) و بستن آن از عمق(BOTTOM KILL) با بسیج تجهیزات مورد نیاز و گروه‌های تخصصی از دو شرکت ملی حفاری و مناطق نفتخیز جنوب اجرایی شد‌. 

مهران مکوندی در پیوند با این مطلب به انجام 14 عملیات برای بستن چاه از سطح با کاربست استینگر و سه  مورد بکارگیری یک تجهیز ابتکاری دیگر اشاره و افزود: شرایط کار از نظر حرارت بالا، فشار سیال و گاز و اشکال در شیر فورانگیر چاه، امکان بستن چاه ازسطح فراهم نشد و نیروهای توانمند صنعت نفت توانستند با دسترسی به عمق از طریق چاه امدادی، چاه را مهار و به کنترل در آورند و شعار ما می‌توانیم را به اثبات رسانند‌. معاون فنی، حفاری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیز که فرماندهی عملیات میدانی مهار فوران چاه را بر عهده داشت، با اشاره به زیر ساخت‌ها و تدارکات لازم گفت: تلاش جمعی بر این بود که این عملیات در نهایت رعایت نکات ایمنی و در نزدیکترین زمان ممکن محقق گردد که با همدلی و هماهنگی خوب مجموعه نیروهای حاضر در منطقه میسر گردید‌.

مسعود حیدری  افزود: همسو با عملیات بستن چاه از سطح، با استقرار دو دکل حفاری و برنامه ریزی بسیار دقیق از نظر زمین شناسی و عملیات حفاری و بکارگیری تیم‌های تخصصی از دو شرکت سرانجام مته دکل 93 فتح به هدف پیش بینی شده چاه 147 رگ سفید برخورد و پس از اتصال و تزریق سیال بر فشار چاه غلبه و عملیات مهار این چاه با موفقیت به پایان رسید و چاه ایمن سازی شد‌.



  کد خبر : 2425
 
پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۰۱:۰۶