باشگاه خبری ایران دریلینگ : اعلام استراتژی تامین منابع مالی شرکت دانا انرژی در سال ۲۰۱۸ (گفتگوی ویژه)

ایران دریلینگ: رییس و مدیر اجرایی شرکت دانا انرژی می‌گوید: ما معتقدیم میادینی مانند اهواز، بی‌بی حکیمه، مارون و منصوری جزو اولویت‌های NIOC قرار می‌گیرند. به گزارش ایران دریلینگ محمد ایروانی رییس و مدیر اجرایی شرکت دانا انرژی، با THE OIL & GAS YEAR ‪(TOGY)‬ مصاحبه‌ای دارد در خصوص فعالیت‌های اخیر این شرکت، همکاری‌های جدید، چشم‌انداز انتقال تکنولوژی تحت قوانین قرادادهای جدید نفتی ایران IPC و آینده برنامه‌هایش در ایران و خارج از ایران. دانا انرژی یک شرکت نفت و گاز فعال در حوزه E&P، خدمات بالادستی و تجارت انرژی است. این شرکت در سال ۲۰۰۰ برای پیمانکاری در بخش‌های مهندسی و حفاری پروژه‌های نفتی و ارائه خدمات دکل‌های حفاری و به میادین نفتی ایران پایه‌ریزی شد.

این شرکت در حفاری و توسعه میادین نفتی در مرکز و جنوب ایران و نیز در میدان گازی پارس جنوبی به عنوان پیمان‌کار NIOC فعالیت دارد. مقر این شرکت در تهران است و اداراتی هم در دبی، هنگ‌کنک، لندن، استامبول و اسلام‌آباد دارد. محمد ایروانی می‌گوید «ما بر اساس قراردادهای EPCF و EPDF که اخیرا شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده است کار می‌کنیم. بر اساس استراتژری جدید برای افزایش بهره‌وری پروژه‌ها و قراردادها، این دو نوع قرارداد برای شرکت‌هایی چون دانا انرژی بسیار مفید خواهند بود». ایروانی ادامه می‌دهد «ما معتقدیم که میادینی مانند اهواز، بی‌بی حکیمه، مارون و منصوری جزو اولویت‌های NIOC قرار می‌گیرند». 

در سال گذشته تمرکز شرکت شما بر روی چه موضوعاتی بود؟

ما سال گذشته بیشتر بر روی اطمینان از انجام موفقیت آمیز پروژه‌ها متمرکز بودیم، پروژه‌هایی که خودمان تعریف کردیم و بر اساس توافقاتی به مشتریان خود عرضه کرده‌ایم. خوشبختانه، ما به این موفقیت‌ها هم رسیده‌ایم. بیشتر پروژه‌های ما کامل شده و بقیه هم در مراحل پایانی خود هستند. بخشی از این پروژه‌های موفق ما درپارس جنوبی قرار دارد.

در ماه مارس ۲۰۱۷، شما یک MoU با DNO امضا کردید. لطفا کمی در مورد نتایج این سرمایه‌گذاری مشترک صحبت کنید.
همانطور که می‌دانید، DNO یکی از شرکت‌های نروژی شناخته شده نفت و گاز است که در تمام خاورمیانه و شمال آفریقا پروژه اجرا می‌کند. ما برای توسعه میدان چنگوله در جنوب غرب ایران با این شرکت همکاری می‌کنیم. بهره‌بردار این پروژه DNO و دانا انرژی هستند. برنامه ما برای توسعه چنگوله تهیه شده و پیشنهاداتمان هم به شرکت ملی نفت ایران ارائه شده است. بنابراین، نتیج این همکاری برای هر دو طرف مفید خواهد بود.

در مورد همکاریتان با OMV صحبت کنید.
همکاری ما با OMV هم بسیار رضایت‌بخش است و ما اخیرا باهم در میدان نفتی بند کرخه باهم همکاری داریم. OMV به عنوان یک شرکت اروپایی اقدامات زیادی برای همکاری با شرکت‌های ایرانی انجام داده و توانسته است و زیرساخت‌های مالی را توانسته از طریق بانک‌های اتریشی فراهم نماید. خوشحالم بگویم که دانا انرژیو OMV در حال انجام مذاکراتی برای دیگر پروژه‌ها بود. من امیدوارم این همکاری در آینده نیز مثمر ثمر باشد.

دانا انرژی براساس کدام مدل قراردادی، پروژه می‌گیرد؟
ما اخیرا قرادادهای EPCF و EPDF با NIOC داشتیم. بر اساس استراتژی جدید این قراردادها، برای افزایش بهره‌وری پروژه‌ها و فراهم سازی فرصت‌های جدید مالی، این دو مدل جدید قراردادی برای شرکت‌هایی مثل دانا انرژی بسیار مفید خواهند بود. در پروژه‌هایی که با شرکت‌های خارجی در صنایع بالادستی داریم قرادادها IPC هستند.

به نظر شما بر اساس قراردادهای IPC انتقال تکنولوژی چطور صورت می‌گیرد؟
من انتظار دارم این قرادادها بسیار موفق عمل کنند. یکی از شرایط IPC این است که شرکت های خارجی انتقال تکنولوژی داشته باشند. ما دو پروژه بر همین اساس داریم. یکی از این پروژه‌ها در خصوص خدمات حفاری است که انتظار داریم از طریق همکاری با یک شرکت خارجی در قرارداد IPC توسعه بیابد. پروژه دیگرمان هم از طریق یک MoU با IPE انجمن مهندسین نفت، بسته شده است توسعه تکنولوژی EOR است. انتظار داریم برای توسعه پروژه‌های میادین نفتی توسعه‌نیافته از آن استفاده کنیم. در ایران میادین توسعه‌نیافته زیادی وجود دارند و جزو اولویت‌های وزارت نفت هستند. زمانی که تکنولوژی‌های EOR و IOR را توسعه دهد، این میادین افزایش قابل توجهی در تولید آینده خود خواهند داشت.

کدام میدان‌های نفتی توسعه نیافته باید در اولویت قرار گیرند؟
به اعتقاد من میادینی مثل اهواز، بی‌بی کریمه، مارون و منصوری از اولویت‌های وزارت نفت هستند.

برنامه آینده و استراتژی دانا انرژی چیست؟
برنامه‌های ما برای سال آینده، اولا تکمیل پروژه‌ها با شرکا و ثانیا توسعه و استخدام نیروهای متخصص جدید برای پروژه‌هاست. به دلیل طبیعت این پروژه‌ها، ما نیاز به نیروی کار و توسعه زیرساخت‌های منابع انسانی خود داریم. یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که ما در سال ۲۰۱۸ بر روی آن تمرکز خواهیم داشت؛ استفاده از مزایای مدل‌های قراردادهای EPCF و EPDFاست که به ما امکان می‌دهد برای پروژه‌های آتی خود منابع مالی بیابیم. دیگر تمرکز ما بر روی حضور دانا انرژی به عنوان ارائه‌دهنده خدمات در فاز ۱۱ پارس جنوبی است. و آخرین اما نه کم اهمیت‌ترین موضوع هم این است که ما استراتژی خود را برای ایجاد جریان خطی برای کنترل هزینه‌ها، استفاده مناسب از منابع و نظارت بر درآمدها برای ادامه حیات در بازار رقابتی را ادامه خواهیم داد.

برنامه شما برای بین المللی بودن چه خواهد بود؟
ما در نظر داریم بخش تجاری خود را با چین و کشورهای شرق دور گسترش دهیم. پتانسیل بالایی در این بازارها وجود دارد و علاوه بر آن ما دفاتری هم در این کشور داریم (دفتر چین). از سویی در آفریقا هم برنامه‌هایی خواهیم داشت. البته به دلیل چالش‌های همیشگی این منطقه، ورود به این بازار کمی مشکل است. گزینه‌های دیگر را هم در حال بررسی داریم.



  کد خبر : 2211
 
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۴۰:۲۲