جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Fri 19 Apr 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
گفتگوی ویژه منتخب سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۴:۵۵:۱۳

مدیرعامل شرکت پتروپارس در آستانه گشایش فاز ١٢
بهره‌برداری از فاز ١٢ پارس‌جنوبی سیاسی نیست

ایران دریلینگ: مدیرعامل شرکت پتروپارس در آستانه افتتاح فاز ١٢ با بیان این که افتخار راه‌اندازی بزرگترین پروژه کشور متعلق به همه مدیران و متخصصان صنعت نفت کشور است، گفت: این افراد برآمده از بدنه کارشناسی وزارت نفت هستند و بحث‌های سیاسی در تصمیم‌های فنی و حفظ منافع ملی جایگاهی ندارد. محمدجواد شمس ضمن بیان این مطلب، افزود: با توزیع بهینه منابع و امکانات توانستیم در طول ١٨ ماه بزرگترین پروژه صنعتی ایران را وارد مدار کنیم. این مدیر صنعت نفت با بیان این‌که مدیریت بهینه پروژه با وجود محدودیت منابع مالی یکی از مهمترین عوامل افتتاح رسمی فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی است، گفت: پیشرفت فیزیکی فاز ١٢ تا دهم مرداد ماه ٩٢ برابر ٩٠,٦ درصد بود، در حالی که میزان تعهدهای مالی پروژه براساس صورت وضع‌های پیشرفت کار دریافت شده از پیمانکاران تا آن تاریخ حدود ٨٠ درصد بوده است. وی افزود: است که تا آن تاریخ هزینه‌های تعهدی سرمایه‌ای ٦٢٠٠ میلیون دلار در مقابل مجموع برآورد کل هزینه‌های سرمایه‌ای به میزان ٧٨٥٠ میلیون دلار بود.

مدیرعامل شرکت پتروپارس پیشرفت فیزیکی این پروژه تا نیمه بهمن ١٣٩٣ را ٩٧ درصد اعلام و افزود: پیشرفت تعهدات مالی پروژه براساس صورت وضع‌های پیشرفت کار دریافت شده تا این تاریخ به ٩٣ درصد رسیده است. به گفته وی، هزینه‌های تعهدی سرمایه‌ای نیز تا این تاریخ به ٧٣٠٠ میلیون دلار بالغ شده است. وی حجم فعالیت‌های انجام شده در ١٨ ماه گذشته را بسیار زیاد و بیشتر مربوط به عملیات ساخت، نصب، پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی اعلام کرد و افزود: با این حال بنا به روش‌های متداول اندازه‌گیری پیشرفت پروژه، این فعالیت‌ها اثر پیشرفت عددی زیادی در مقایسه با فعالیت‌های خرید ندارند، هرچند که زمان‌بر بوده و از حساسیت اهمیت بالایی دارد. مدیرعامل شرکت پتروپارس ادامه داد: در طول ١٨ ماه گذشته بیش از یک میلیارد دلار صرف هزینه‌های اجرای این فعالیت‌ها شده است و چنانچه شرایط تامین مالی مساعدتر بود حتی بیش از این مبلغ نیز قابلیت جذب منابع مالی مابه ‌ازای پیشرفت کار وجود داشت.

جزییات فعالیت‌های انجام شده در ١٨ ماه اخیر

وی مهم‌ترین اقدام‌هایی که از مرداد ماه ٩٢ تاکنون انجام شده است را شامل حفاری و تکمیل ١٢ حلقه چاه در محل سکوهای و  A، B تکمیل عملیات پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی سکوی  SPD١٢A، آغاز بهره‌برداری و آغاز انتقال گاز ترش از سکوی  SPD١٢A  به پالایشگاه خشکی، تکمیل ساخت و نصب عرشه‌های  SPD١٢B  و  SPD١٢C در سایت خرمشهر، حمل و نصب عرشه‌ها، پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی آنها، آغاز بهره‌برداری و آغاز انتقال گاز ترش از سکوهای  SPD١٢B  و SPD١٢C  به پالایشگاه خشکی و انجام فعالیت‌های تکمیلی خطوط لوله دریایی نظیر تخلیه آب، خشک‌سازی و تزریق گاز بی‌اثر اعلام کرد. شمس ادامه داد: تکمیل ساخت و همچنین حمل به ایران و نصب و راه‌اندازی SPM در دریا، تکمیل وساخت بخش‌های مختلف پالایشگاه خشکی که مهمترین آنها شامل تزریق گاز ترش به پالایشگاه خشکی از ٤ بهمن ١٣٩٢، تکمیل عملیات ساخت، نصب و پیش راه‌اندازی ٦ ردیف شیرین‌سازی گاز، راه‌اندازی ردیف‌های گازی فوق و ارسال گاز شیرین از آنها به شبکه سراسری و تکمیل عملیات نصب و پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی چهار ردیف توربوکمپرسورهای بزرگ انتقال گاز، تکمیل عملیات ساخت و نصب ٤ ردیف بازیافت و تولید گوگرد می‌شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی ردیف نخست از واحد تولید گوگرد دانه‌بندی‌شده تصریح کرد: در مدت یاد شده عملیات پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی چهار مخزن بزرگ ذخیره میعانات گازی، عملیات پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی سه ردیف واحدهای دریافت گاز، عملیات ساخت، نصب و پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی ٦ ردیف دیگ بخار پالایشگاه تکمیل شده است. مدیرعامل شرکت پتروپارس افزود: ساخت، نصب، پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی همه واحدهای یوتیلیتی نظیر سیستم هوای فشرده٬ سیستم نیتروژن٬ حوضچه آب‌گیر٬ پست‌های برق٬ آب صنعتی٬ تصفیه و دفع پساب‌های صنعتی٬ سیستم آتش‌نشانی و اطفا حریق٬ سیستم کنترل مرکزی پالایشگاه و تکمیل و راه‌اندازی سیستم مشعل‌های پالایشگاه همگی در ١٨ ماه اخیر انجام شده است. وی با تاکید بر این که باید قبل از افتتاح رسمی به تولید مستمر می‌رسیدیم تصریح کرد: براین اساس تحقق تولید اولیه به عنوان مهمترین سنگ نشانه قرارداد در ٢٠ فروردین ١٣٩٣، بارگیری و صادرات ٨ محموله میعانات گازی از طریق SPM نصب شده به تانکرهای شناور به میزان کل بیش از ٩,٦ میلیون بشکه، تولید و تزریق حدود ٦ میلیون تن گاز شیرین به شبکه سراسری گاز کشور، انجام عملیات بهره‌برداری، تعمیرات و نگهداری پالایشگاه خشکی از اسفند سال ١٣٩٢ و انجام عملیات بهره‌برداری و نگهداری و تعمیرات از سکوهای دریایی و  A، B از بهمن سال ١٣٩٢ انجام شده است.


نمی‌خواستیم فاز ١٢ را ناتمام افتتاح کنیم

شمس با بیان این که با توجه به اهمیت تولید گاز از پارس‌جنوبی برای دولت یازدهم، نمی‌خواستیم این فاز را ناتمام و تصنعی افتتاح کنیم، تصریح کرد این که فاز ١٢ را از همان زمانی که ردیف اول شیرین‌سازی گاز آن به شبکه سراسری وصل شد به صورت رسمی افتتاح نکردیم به این دلیل بود که می‌خواستیم از تولید مستمر و پایدار تمام واحدها مطمئن شویم. مدیرعامل شرکت پتروپارس افزود: با وارد مدار شدن ٦ ردیف شیرین‌سازی گاز و تولید مستمر آنها بدون هیچ مشکل دیگر، مطمئن شده‌ایم که به هدفمان یعنی تولید مستمر دست یافته‌ایم.

منتظر رسیدن به تولید مستمر بودیم نه بهره‌برداری سیاسی

شمس با بیان این که منظور عده‌ای را که می‌گویند می‌خواهیم از افتتاح این پروژه بهره‌برداری سیاسی داشته باشیم را متوجه نمی‌شوم، تصریح کرد: هیچ چیزی برای ما مقدس‌تر از بهره‌برداری هرچه سریع‌تر پروژه‌های در دست اجرا از جمله فاز ١٢ نیست؛ با این حال صبر کردیم تا خیالمان از جهت تولید مستمر راحت شود. ما یک پیمانکار حرفه‌ای هستیم و به اصول حرفه‌ای خود کاملا پای بندیم. مدیرعامل شرکت پتروپارس درباره هزینه‌های انجام شده برای اجرای فاز ١٢ هم خاطرنشان کرد: قرارداد اجرای این فاز به صورت بیع‌متقابل در ٢٥ تیرماه ١٣٨٤ منعقد شد و ما هم مطابق قرارداد برای اجرایی کردن آن مناقصه‌های متعددی را تحت نظر کارفرما برگزار کردیم که نتایج تمامی آن مناقصات مورد تایید کارفرماست.


عوامل طولانی شدن اجرای فاز ١٢

وی مهم‌ترین عواملی که منجر به طولانی شدن اجرای فاز ١٢ شده را مشکلات فراوان در صدور مجوزهای صادرات برای بسیاری از تجهیزات، امتناع برخی از تامین‌کنندگان کالا و خدمات پروژه حتی پس از عقد قرارداد خرید به ارائه تجهیزات و خدمات، عدم تمایل به تمدید قراردادهای قبلی امضا شده برای تامین کالا و خدمات، طولانی شدن زمان فرآیند سفارش‌گذاری کالاها در پروژه و هزینه انتقال پول از طریق صرافی‌ها و همچنین هزینه‌های ناشی از تسعیر نرخ ارز به دلیل عدم‌امکان جابجایی دلار اعلام کرد.


پولی بدون حساب و کتاب در اختیار پیمانکار قرار ندادیم

مدیرعامل شرکت پتروپارس مدیریت پروژه را یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در افتتاح این پروژه با وجود محدودیت‌های شدید منابع مالی ذکر کرد و افزود: تامین منابع مالی در مقایسه با مدیریت پروژه از اهمیت کمتری برخوردار است و خوشبختانه توانستیم علاوه‌بر مدیریت پروژه به مدیریت مالی هم بپردازیم. وی ادامه داد: در دوسال اخیر پتروپارس با جاری کردن سیستم‌های نظارت دقیق و ورود به جزییات بیشتر از گذشته و توزیع منابع بین پیمانکاران براساس کاری که انجام می‌دادند سبب شد تا صرف هزینه‌ها نظام‌مند و کارآمدتر شود. شمس تاکید کرد: در این مدت بدون حساب و کتاب پولی در اختیار پیمانکاران قرار ندادیم و با ورود در جزییات توانستیم تمام پیمانکاران سطوح پایین‌تر پروژه را شناسایی کنیم. وی با بیان این که توزیع بهینه و بسیار حرفه‌ای منابع موجود منجر به افتتاح فاز ١٢ شد افزود: این پروژه برای ما تجارب جدیدی به همراه داشت به نحوی که ما پتروپارس را به عنوان یک شرکت توسعه یافته که در گذر زمان توانایی‌اش نهادینه شده است می‌دانیم و معتقدیم این شرکت براساس ضرورت‌های زمان می‌تواند نحوه مدیریت‌های متفاوتی را عرضه کند.

مدیرعامل شرکت پتروپارس ادامه داد: در اوج تحریم‌ها و زمانی که شرکت‌های بین‌المللی فاز ١٢ را ترک کردند ما توانستیم این موضوع را به نحو شایسته‌ای مدیریت کنیم. مثلا وقتی که شرکت‌های اروپایی از دادن شیرهای کنترل و دیگر کالاهای بسیار حساس امتناع کردند، توانستیم به دلیل قابلیت‌هایی که داشتیم به مدیریت تک تک آنها پرداخته و تجهیزات جایگزین را با استانداردهای روز بکار بگیریم. شمس گفت‌: این که فاز ١٢ در طول یک‌سال اخیر تولید مستمر و پایدار داشته است حاکی از این است که کار به صورت کاملا حرفه‌ای انجام شده است.



  کد خبر : 620
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :