جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Fri 19 Apr 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
گفتگوی ویژه منتخب سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۲:۱۲:۵۲

مدیرعامل شرکت نفت خزر:
شرایط کار و نیازهای حفاری در خزر با خلیج‌فارس متفاوت است

ایران دریلینگ: مدیرعامل شرکت نفت خزر گفت: حفاری در عمق ٧٠٠ متری دریای خزر با حفاری در خلیج‌فارس متفاوت است و به همین دلیل شرایط کار و تجهیزات موردنیاز نیز متناسب با آن تهیه می‌شود. علی اصولی با تاکید بر اینکه همه برنامه‌های شرکت نفت خزر با توجه به سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی ایران و وزارت نفت است، گفت: سکوی حفاری ایران خزر به عنوان یکی از سکوهای فعال ایران در دریای خزر که در سال ١٣٧٤ در یارد صدرا واقع در نکا ساخته شد، از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری زیرساخت خوبی در مجموعه صدرا به‌شمار می‌آید. وی با تاکید بر اینکه پس از ساخت جک‌آپ ایران خزر، ساخت سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر که بسیار پیچیده‌تر از جک‌آپ بود در داخل و با حمایت دولت و وزارت نفت انجام گرفت، افزود: جک‌آپ ایران خزر زمانی ساخته شد که توانمندی ما در زمینه طراحی و ساخت چندان بالا نبوده است، اما با به کارگیری تجربه حاصل از پروژه ایران خزر در ساخت سکوی نیمه شناور امیرکبیر همه فعالیت‌های مربوط به مهندسی تفصیلی و تهیه نقشه‌های کارگاهی بوسیله مهندسان و متخصصان داخلی انجام پذیرفت.

اصولی با اشاره به تفاوت‌های کار در آب‌های عمیق خزر و خلیج‌فارس، گفت: محل انجام عملیات حفر چاه در میدان سردار جنگل در عمق بیش از ٧٠٠ متری قرار دارد و در چنین عمقی امکان اعزام غواص جهت انجام عملیات میسر نیست و به منظور انجام فعالیت‌های نصب، تعمیرات و نظارت بر عملیات حفاری در آب‌های عمیق از ربات‌های زیر دریای ویژه آب‌های عمیق (ROV) استفاده می‌شود. مدیرعامل شرکت نفت خزر یادآور شد که این شرکت از زمان آغاز فعالیت‌های اکتشافی در دریای خزر برای  پایش فعالیت‌های زیر آب و بستر دریا و همچنین نظارت بر عملکرد شیرهای سرچاهی و (BOP) از ربات‌های زیردریایی استفاده کرده است. بیژن زنگنه، وزیر نفت چندی پیش در گفتگوی زنده تلویزیونی حاضر شد و در بخش‌هایی از صحبت‌های خود در باره اقدام‌های نفت در دریای خزر صحبت کرد اما متاسفانه بعضی رسانه‌ها این گفته‌های وزیر نفت را به مسائلی دیگر گره زدند که با اصل صحبت‌های وی تفاوت داشت.

وزیر نفت در یک برنامه تلوزیونی در پاسخ به سوال مجری برنامه در باره فعالیت‌های نفتی در حوزه خزر گفت: "سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر تاکنون موفق به حفر دو حلقه چاه در اعماق بیش از ٧٠٠ متری آب شده است و در میدان سردار جنگل به نفت رسیدیم. وجود نفت در بخش عمیق دریای خزر اثبات شده است و موضوع تولید در آب‌های عمیق را با توجه به تجهیزات خاص موردنیاز در این حوزه مستلزم سرمایه‌گذاری بالا می‌دانیم و در بهترین حالت برای ورود به مراحل تولید در آب‌های عمیق خزر باید شریک صاحب فناوری داشته باشیم". زنگنه به تفاوت کار در دریای خزر و خلیج‌فارس اشاره کرده و افزوده بود: "در خلیج‌فارس با توجه به عمق کم آب انجام عملیات نصب، تعمیرات سرچاهی و جوشکاری به راحتی از طریق غواصان انجام پذیر است در حالی که فعالیت‌ها در دریای خزر به دلیل عمق زیاد آب باید با فناوری‌های تازه و ویژه انجام شود و بسته بودن دریای خزر نیز بر دشواری کار افزوده است. "وزیر نفت در باره دکل حفاری (جک‌آپ) ایران خزر نیز گفته بود: "این سکو برای حفاری در آب‌های کم عمق طراحی و ساخته شده است که پس از انجام بررسی‌های لازم متوجه شدیم ظرفیت‌های هیدروکربنی ما به‌طور عمده در اعماق آب هستند و در عمل  بهره‌گیری از این سکو در آب‌های عمیق میسر نبود و این سکو هم‌اکنون در کشور ترکمنستان فعال است".

منبع: سایت شانا



  کد خبر : 618
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :