پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | Thu 28 Mar 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
گزارش ویژه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۴۸:۳۹

آشنایی با میدان نفتی کانتارل

ایران دریلینگ: سکوهای نفتی دریائی در میدان نفتی کانتارل در منطقه آمریکای شمالی ، مکزیک واقع شده‌اند. کانتارل در 80 کیلومتری (50 مایلی) خلیج کامپچ واقع است. این مجتمع از چهارمیدان نفتی به نام‌های آکال (که بزرگترین است)، نوهوک ، چاک، و کوتز تشکیل شده است. منابع نفتی این منطقه ازکربنات براکسیا تشکیل شده و مربوط به اواخردوره زمین شناسی کرتاسیوزاست که نتیجه برخورد شبه ستاره ای به زمین بوده که اثر تخریبی آن، دهانه چیکسولوب را ایجاد کرد. میدان نفتی سی هیل با میزان 15000-1میلیون بشکه که اخیراً کشف شده حاوی نفت سبک مربوط به دوره ژوراسیک است که درطبقه زیرین منابع فوقانی قراردارد و به عنوان منطقه ای جداگانه لحاظ می‌گردد. بدیهی است استخراج از آن بدلیل وجود زیرساخت بالای آن که قبلاً احداث شده است برخورداراز مزیت اقتصادی است. اوج استخراج از کانتارل به سال 2004 باز می‌گردد که پس از آن درسال‌های اخیرکاهش یافته واین روند درآینده نیزادامه خواهد داشت.

پس از اصابت ضربه به چیکسولوب وایجاد دهانه درآن ، مخروبه سنگ‌های کربنات برکسیا درآن فروریخت و درنهایت دراطراف منطقه ی ویلاهرموسا و خلیج مکزیک که مجتمع کانتارل درآن واقع شده تبدیل به نفت شد. میزان تخلخل این منبع در عمق 1500 متری تا %8 می‌باشد که رده بندی دانه ای آن از سخت و سپس نرم است. وهریک بطورمجزا به یونیت‌های 1و2 موسوم هستند که توسط لایه ای غنی از" شالی ایجکتا" کاملاً پوشیده شده که به آن یونیت 3 گفته می‌شود. پس از برخورد این شبه ستاره، پلت فرم کربنات فروریخت وسنگ‌های سخت برکسیا فرونشسته و دراثراین سونامی (زلزله دریائی) برکسیای نرم روی آن‌ها را پوشاند. قرارگرفتن این لایه‌ها برروی هم درابتدای دوره میوسین و تاپلوسین رخ داد. سپس تراکم بین بلوک E کراتزؤس و ژوراسیک فوقانی منجربه ایجاد تله ساختاری گردید و سبب رانش هیدروکربن‌ها در میوسین شد. همانگونه که قبلاً توضیح داده شد مجتمع کانتارل از چهاربلوک تشکیل شده است که شامل "آکال" ، " نوهوک" ،چاک ، و کوتزهستند. بلوک آکال زیربلوک پنجمی بنام "سی هیل"قرارداردکه درسال 1998ازآن نفت اسخراج گردید.


تاریخچه استخراج
تاسال 1981میزان 16/1میلیون بشکه نفت (180000مترمکعب) درروز از مجتمع کانتارل استخراج می‌شد.امادرسال1995به یک میلیون بشکه (16000مترمکعب) نفت درروزکاهش یافت. باشروع پروژه تزریق گازنیتروژن، که بزرگترین طرح تزریق نیتروژن در دنیا بود، نصب تجهیزات آن درفراساحل آتاسا کومپچ آغاز و درسال 2000 به بهره برداری رسید. و بدین ترتیب میزان استخراج به 6/1 میلیون بشکه (250000مترمکعب) درروزرسید و درسال 2002 به 9/1 میلیون و2003 به 1/2میلیون بشکه نفت در روز افزایش یافت بگونه ای که کانتارل بعد از میدان نفتی "قوار" درعربستان جایگاه جهانی دوم ازنظربالاترین استخراج نفت از یک میدان را بخود اختصاص داد.البته از آنجاکه این منطقه در مقایسه با" قوار" ازذخیره نفت بسیارکمتری برخورداراست ، دردهه دوم استخراج از آن بشدت افت کرد. شوربختانه، تزریق گازنیتروژن موجبب نفوذ آن در حوزه گازی آنجا شده و کاهش حجم حرارتی و درنتیجه ارزش اقتصادی گاز را سبب گردیده است. ازاین رولازم است هرچه زودترنسبت به خارج نمودن نیتروژن از گازطبیعی اقدام شود تاامکان استفاده ازآن بعنوان سوخت فراهم گردد.

رئیس شرکت پمکس، آقای لوئی رامیرزکورزو، در دوازه ماه اوت سال 2004 اعلام کرد از سال 2006 سیرنزولی برداشت از منطقه کانتارل سالیانه خواهد بود.درماه مارس سال2006 گزارش شد که افت برداشت ازکانتارل درسال2005 که دومین سال پیش بینی کاهش بود به درصد مذکور رسیده است. گفته آقای جیزس ریس هرولز مدیرکل شرکت پمکس درسال2006نرخ کاهش برداشت ازاین منطقه %1/13بوده است. درژوئیه سال 2008 میزان استخراج نفت ازاین میدان بشدت کاهش یافت و به 973668بشکه در روز رسید که نسبت به 526/2میلیون بشکه روزانه درسال قبل شاهد افت %36بودیم. براساس نظریه تحلیل گران علت این کاهش شدید ، بکارگیری تکنیک‌های افزایش برداشت بوده که درمیان مدت باعث کم شدن طول عمراین میدان نفتی شده است. تاژانویه 2009میزان استخراج نفت از میدان کانتارل به 772000 بشکه در روزرسید که بیانگرافت %38 است که نتیجه آن پنجمین سال روند کاهش %2/9 از کل تولید نفت درمکزیک بوده است.

شرکت پمکس درسال 2008 انتظار داشت این روند کاهش استخراج از میدان کانتارل تاسال 2012 تداوم یافته و به تدریج در سطح حدود 500000 بشکه در روز تثبیت گردد. اما با رسیدن به این رقم در سپتامبر2009 ، چشمگیرترین افت استخراج درصنعت نفت رقم خورد. اکنون انتظارمی رود حجم استخراج نفت در رقم 400000بشکه تثبیت گردد . اما در آوریل سال  2012این میزان به 408000تقلیل یافت. این کمبود تأثیری منفی بربودجه سالانه و رتبه اعتباری دولت مکزیک برجای گذارد. روند این کاهش ، تداوم یافت و درماه ژوئن سال 2014 به حد 340000بشکه نفت در روز افت کرد. شرکت پمکس درنظردارد تاسال 2017باصرف 6میلیارد دلاراین کاهش را متوقف کند و برای دهه آینده آنرا در سطح 325000بشکه در روز تثبیت نماید. درراستای تلاش به منظورحفظ استخراج نقت خام سنگین ازخلیج کامپچ، تلاش شرکت پمکس برتوسعه میدان "کومالوپ زاپ" متمرکزشده که درمجاورت میدان کانتارل قراردارد واز تجهیزات آن می‌توان برای پیشبرد این منظوراستفاده نمود. انتظار می‌رود تاپایان این دهه استخراج از میدان کومالوپ زاپ به روزانه 8/0میلیون بشکه نفت بالغ گردد. بدین سان میدان کومالوپ زاپ جایگزین کانتارل بعنوان مولدترین میدان نفتی مکزیک می‌گردد.



  کد خبر : 2432
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :